دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

همايش ملي ايران شناسي استان ها با محوريت چهارمحال و بختياري برگزار شد
 
شهركرد - ايرنا - نخستين همايش ايران شناسي استان ها با محوريت «تاريخ، فرهنگ و هنر چهارمحال و بختياري» روز دوشنبه با ارائه پنج مقاله برتر در بخش هاي تاريخي، هنري و جغرافيايي برگزار شد.
 همايش ملي ايران شناسي استان ها با محوريت چهارمحال و بختياري برگزار شد شهركرد - ايرنا - نخستين همايش ايران شناسي استان ها با محوريت «تاريخ، فرهنگ و هنر چهارمحال و بختياري» روز دوشنبه با ارائه پنج مقاله برتر در بخش هاي تاريخي، هنري و جغرافيايي برگزار شد.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري چهارمحال و بختياري روز دوشنبه در اين همايش علمي با اشاره به برخي ظرفيت هاي تاريخي، فرهنگي، جغرافيايي و گردشگري استان گفت: چهارمحال و بختياري به عنوان نگين زاگرس مياني و بام ايران زمين شناخته مي شود و مردمان اين سرزمين نقش مهمي را در تاريخ مبارزات دوره مشروطه، استبداد رضاخاني و به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي ايفا كردند.

الله كرم نصيري افزود: تاريخ چهارمحال و بختياري ناگفته هاي بسياري دارد و شخصيت هاي برجسته هنري، فرهنگي و سياسي آن همچنان ناشناخته و گمنام مانده اند كه ضروري است محققان و پژوهشگران در نگارش آثار مرتبط با معرفي استان اقدامات مؤثري را در پيش بگيرند.

وي به ظرفيت هاي استان در صنعت گردشگري نيز اشاره و تصريح كرد: توسعه اين صنعت در استان مي تواند زمينه ايجاد اشتغال و كارآفريني فراهم كند و روند پيشرفت پايدار را در اين منطقه رقم بزند.

نصيري برگزاري همايش ايران شناسي استان ها با تكيه بر تاريخ، فرهنگ و هنر چهارمحال و بختياري را حركتي ارزشمند دانست و تصريح كرد: آغاز چنين فعاليت هايي به تدوين دانشنامه هاي مختلف منجر خواهد شد و فرهنگ بومي و جلوه هاي تاريخ ايراني - اسلامي را به نسل حاضر و آيندگان معرفي مي كند كه در نوع خود اقدامي ماندگار است.

دبير اجرايي همايش ملي ايران شناسي نيز در اين برنامه علمي به ارسال 120 مقاله در سه بخش اصلي «تاريخ و باستان شناسي»، «جغرافيا» و «فرهنگ» به دبيرخانه اين همايش اشاره كرد و گفت: 30 مقاله برتر دريافت شده با نظر داوران در كتابي با عنوان مجموعه مقالات به چاپ خواهد رسيد.

عباس قنبري عديوي افزود: 100 چكيده مقاله دريافتي نيز در اثري ديگر براي استفاده علاقه مندان چاپ و عرضه مي شود و 15 مقاله پس از انتشار در قالب پوستر در بنياد ايران شناسي چهارمحال و بختياري به نمايش درمي آيد.

وي با اشاره به اينكه پنج مقاله نيز با تأييد كميته علمي و كميته داوران همايش رتبه ارائه سخنراني را كسب كرده است، تصريح كرد: به منظور دسترسي فرهيختگان و پژوهشگران، مقالات اين همايش در پايگاه استنادي جهان اسلام (ISC) و مرجع تخصصي كنفرانس هاي ايران (سيويليكا) نمايه مي شود.

قنبري در ادامه با بيان اينكه ظرفيت پژوهشي و تحقيقاتي چهارمحال و بختياري در سال هاي اخير با رشد قابل توجهي روبه رو شده است، يادآور شد: بازخواني نقادانه مطالعات صورت گرفته درباره تمدن ايراني، همچنين شناسايي و معرفي مطالعات ايران شناسانه توسط پژوهشگران و محققان از اهداف برگزاري نخستين همايش ملي ايران شناسي استان ها است و تلاش خواهد شد از آثار تأليف شده در تدوين دانشنامه جامع استان استفاده شود.

وي افزود: با توجه به ظرفيت هاي تاريخي و فرهنگي چهارمحال و بختياري به زودي همايش درون استاني با عنوان تاريخ، فرهنگ و هنر در استان برگزار خواهد شد تا زواياي ديگري از اين ظرفيت ها با كمك محققان و صاحب نظران در بستر علمي و پژوهشي معرفي و شناخته شود.

دبير اجرايي همايش ملي ايران شناسي استان ها تصريح كرد: خروجي اين همايش و ديگر همايش هاي مشابه ايران شناسي مي تواند به غناي دانشگاه هاي استان منجر شود و فصل جديد از تحقيق و پژوهش را در استان باز كند.

به گزارش ايرنا، علي اصغر نوروزي بلداجي در اين همايش در مقاله اي با عنوان «معنا خواني شيرهاي سنگي در چهارمحال و بختياري» علاوه بر بيان مطالبي درباره چگونگي شكل گيري شيرهاي سنگي و آميخته شدن آن با فرهنگ بومي و فولكلور منطقه بختياري بر لزوم توجه به لايه هاي فرهنگي و اجتماعي و تغييرات نمادين شير سنگي تأكيد كرد.

حميد رضايي نيز با ارائه مقاله اي با عنوان «دهقان ساماني، سخنور داستان پرداز چهارمحال و بختياري» علاوه بر ارائه مطالبي در مورد زندگي نامه اين شاعر، مجموع آثار وي را معرفي كرد و گفت: منظومه «هزاردستان» دهقان ساماني با افزون بر 52 هزار بيت، مفصل ترين اثر اين شاعر است كه ذوق و طبع بلند وي را آشكار مي كند.

«بررسي مضامين مذهبي در نقاشي هاي امامزاده پيراحمد بناي دوره قاجار» عنوان مقاله اي ديگري بود كه معصومه طاهري در اين همايش آن را براي مخاطبان ارائه كرد. طاهري در اين مقاله با برشمردن شاخصه هاي نقاشي هاي عاميانه اين بناي مذهبي به ترسيم نوعي متفاوت از هنر تلفيقي نقاشي و بومي در اين اثر پرداخت.

مريم قنبري عديوي نيز در مقاله اي با عنوان «بررسي ويژگي هاي قالي دستباف عشايري» ويژگي ها و تفاوت هاي اين دست بافته بختياري را توضيح داد. همچنين مقاله « تحليل نابرابري فضايي بهره برداري از مراتع، مورد مطالعه: جوامع عشايري استان چهارمحال و بختياري» نيز توسط فرزاد محموديان در همايش ايران شناسي استان ها به صورت سخنراني بيان شد.

برچسب ها
- گردشگري
- شهركرد
- چهارمحال وبختياري
- ميراث فرهنگي
- بنياد ايران شناسي
- سامان
منبع خبر:
ايرنا
   تاریخ: ۱۴:۵۳ - ۱۸/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۳۰