دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

صالحي: كرونا و تحريم، فضاي كارآفرينان و فعالان عرصه چاپ را زمين گير نكرد
 
به گزارش خبرگزاري فارس، مراسم اختتاميه مسابقات ملي چاپ با حضور سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از فعالان صنعت چاپ برگزار شد.

سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين پاياني بيستمين جشنواره ملي چاپ اظهار داشت: در هر 6 انقلاب بشري، صنعت چاپ جايگاه خاص و ويژه اي داشته كه اگر نبود انقلاب هاي بشري كه بخشي از توسعه اجتماعي را به وجود آورد، پديد نمي آمد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: صنعت چاپ را در وجه ديگري هم مي توان مورد توجه قرار داد. اين صنعت چند وجهي و چند ضلعي است و همين ويژگي اجزا و اضلاع آن را در بخش هاي مختلف زندگي جاري و ساري مي كند.

صالحي در عين حال تصريح كرد: صنعت چاپ از يك طرف پديده فرافرهنگي است و در حوزه هاي مختلف فرهنگي، كتاب، رسانه، علم، پژوهش، تبليغات و ... مؤثر است.

وي تأكيد كرد: اين صنعت از طرف ديگر پديده فراهنر است و در حوزه هاي طراحي، گرافيك، عكس، صنايع هنري مانند سينما و... تأثير دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: صنعت چاپ فراصنعت است كه هم با صنايع تبليغي و كاربردي و هم در صنايع زير مجموعه خود از جمله بسته بندي در ارتباط است.

صالحي گفت: كساني كه در حوزه صنعت چاپ حضور دارند به طور طبع قدر ويژه اي دارند كه تاريخ بشريت به آن ها مديون است و از سوي ديگر وجوه مختلف زندگي اجتماعي بشر با اين صنعت و اشتغال در تماس است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: هم شرايط تحريم در سال هاي اخير به ويژه در سال هاي 98 و 99 فضاي صنعت چاپ در كشور را دچار مشكلاتي در حوزه هاي مبادلات مالي، صادرات، واردات و ... كرد و هم شرايط كرونايي به ويژه در ماه هاي نخستين مزيد بر علت در اين مشكلات شد.

وي تصريح كرد: مجموعه اين مشكلات صنعت چاپ را آزار داده و مي دهد. البته شرايط سخت منبع مالي دولت مانع از اين بوده و هست كه آنچنان كه بايد در رفع خسارت هاي اين حوزه برآيد اما تلاش هايي در اين زمينه صورت گرفت. تسهيلات حوزه چاپ در اين بازه اتفاف افتاد. در مرحله اول تسهيلات، 37 ميليارد تومان به چاپخانه ها ارائه شد كه اگر فضاي ديگر كسب و كارهاي اين حوزه را هم در نظر بگيريم جمعا اين رقم بيش از 65 ميليارد تومان است.

صالحي ادامه داد: همچنين پاره اي از كارهايي كه اتفاق افتاده و در حال اتفاق است اما فاصله زيادي بين آنچه شرايط چاپ با آن روبرو است با آنچه حمايت ها بايد باشد، وجود دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: در كنار خبرهاي تلخ روزنه هايي از اميد هم هست كه مي تواند براي آينده راه مورد توجه قرار بگيرد. در تراز واردات و صادرات كالاهاي چاپي در سال 98 واردات چاپي حدود 100 ميليون كيلو و صادرات حدود 5 ميليون و 300 هزار كيلو است. در سال 99 در 9 ماهه ابتدايي بر اساس آمار اداره كل چاپ، واردات 38 ميليون كيلو و صادرات 13 هزار و 480 تن يعني 13 ميليون و 480 ميليون است.

وي در عين حال تصريح كرد: معناي اين مقايسه اين است كه واردات ما در 9 ماهه اول سال 99 نسبت به سال قبل بسيار كاهش يافته است. به اين معنا كه شرايط تحريمي و كرونايي فضاي كارآفرينان و فعالان عرصه چاپ را زمين گير نكرده بلكه آن ها را با توان جديد و انرژي تازه به ميدان آورده كه بايد از اين فضا حفاظت كنيم. اين كاهش بخشي به دليل كمبود است و بخشي از آن جا به جايي واردات بوده است كه در توليد داخلي توانسته تأثيرگذار باشد و اگر بيش از 3 برابر افزايش صادرات داشته باشيم، ظرفيت صادرات كشور به ديگر كشورها قابل توجه است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: سال 1400  به عنوان سال پايان قرن را مي توان براي صنعت چاپ با راهبردهاي جدي و اساسي توسط فعالان، اتحاديه ها، تشكل ها و ... و با حمايت هاي حاكميتي مورد توجه قرار داد. اين راهبردها بايد چند نكته اصلي داشته باشد. اول اينكه بتواند به تقويت و توان توليد داخلي بينجامد. دوم ما را در عرصه صادرات خارجي در فضاي صادرات ارتقا دهد و سوم اينكه صنعت چاپ را به عنوان نما و نمايه اي از هويت ملي و هويت ايراني اسلامي را بيش از پيش نشان بدهد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان گفت: بيستمين جشنواره ملي چاپ توجه مضاعفي به زبان، زيبا شناسي و حوزه مسئوليت اجتماعي نسبت به گذشته داشته است.

انتهاي پيام/
منبع خبر:
خبرگزاري فارس
   تاریخ: ۱۸:۰۳ - ۱۸/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۴۲