دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

شغل هاي ديجيتالي در ليست داغ ترين شغل هاي سال 2021
 
تحليل شغل هاي ترند شده در 15 كشور جهان نشان مي دهد كه داغ ترين شغل ها در سال 2021 كاملاً دوركاري بوده و مربوط به حوزه هايي چون تجارت الكترونيكي، بهداشت و درمان و محتواي ديجيتال مي شود.
به گزارش پايداري ملي به نقل از خبرگزاري مهر ، اگر به دنبال شغل جديدي هستيد و در حوزه هاي تجارت الكترونيكي، بهداشت و درمان يا محتواي ديجيتال مهارت داريد، شما فردي خوش شانس هستيد زيرا اين حوزه ها در ليست پيش بيني هاي لينكداين براي داغ ترين شغل هاي سال 2021 قرار دارند.

بر اساس تجزيه تحليل هاي به عمل آمده روي شغل هاي ترند شده در 15 كشور جهان، داغ ترين شغل ها در سال 2021 كاملاً دوركاري هستند. به همين دليل پيش بيني شده كه در پنج سال آينده 150 ميليون شغل در حوزه فناوري وجود داشته باشد.

لينكداين براي تهيه گزارش شغل هاي رو به افزايش خود، شغل هاي ترند شده 15 كشور را بررسي كرده است. وجه اشتراك اين شغل ها در اين بود كه تقريباً مي شد همه آن ها را از راه دور انجام داد و اين يعني افرادي كه مهارت هاي ديجيتالي بالايي دارند در بازار كار از مزيت بيشتري برخوردارند.

از زمان قرنطينه خانگي يعني ماه مارس 2020، تعداد افرادي كه در انگلستان به صورت آنلاين مواد غذايي مي خريدند، دوبرابر شده است كه اين امر تا حد زيادي به رشد تجارت الكترونيك كمك مي كند. در تمام وظايف مربوط مواد غذايي از مسئول بسته بندي گرفته تا متخصصان زنجيره تأمين، ميزان استخدام كارمند تا 143 درصد افزايش يافته است. هم چنين قرنطينه باعث شده است كه پلتفرم هاي رسانه اي جديد مانند پادكست ها به اوج خود برسند. به طوري كه در سال 2020 تعداد مخاطبين آن ها به بيش از 15 ميليون نفر رسيد. اين امر باعث شد كه موقعيت هاي مناسبي براي فريلنسرهاي محتواي ديجيتال به وجود بيايد.

در كشور هند كه ضريب نفوذ يوتيوب در آن 82 درصد است و امارات كه در سال گذشته رشد 197 درصدي در استخدام فريلنسرهاي محتواي ديجيتال داشته است، تقاضا براي توليدكنندگان محتواي ديجيتال به شدت بالا است.

از آن جايي كه در حال حاضر هفتاد درصد مردم در جنوب شرقي آسيا به صورت آنلاين فعاليت هاي خود را انجام مي دهند، استفاده از سرويس هاي ديجيتال به طرز چشمگيري در اين مناطق افزايش يافته است. هم چنين دو حوزه جديد به نام فناوري سلامت (HealthTech) و فناوري آموزش (EdTech) روي كار آمده اند كه موقعيت هاي شغلي جديدي را ايجاد مي كنند. در سال جاري تقاضا براي داروسازان، تكنسين هاي پزشكي و آموزگاران فناوري اطلاعات افزايش خواهد يافت.

شغل هاي مربوط به هوش مصنوعي در حال افزايش هستند

مانند بسياري از كشورها، در استراليا هم با شيوع ويروس كرونا، تقاضا براي متخصصان سلامت روان افزايش يافته است. بخش سلامت و بهداشت و مددكاري اجتماعي استراليا با استخدام بيش از 1 و نيم ميليون نفر سريع ترين رشد را در ميان بخش هاي ديگر اين كشور داشته است.

در كنار فراخواني كه در آمريكا براي جذب متخصصان بيشتر در حوزه سلامت و بهداشت (هر فرد متخصص در زمينه بيماري كرونا) داده شد، شغل هايي در حوزه هايي مانند هوش مصنوعي نيز به سرعت در حال افزايش هستند.

طبق پيش بيني هاي لينكداين در پنج سال آينده، 150 ميليون شغل در حوزه فناوري در جهان وجود دارد و در آمريكا، مشاغلي مانند دانشمند داده و مهندس داده سالانه تا 35 درصد رشد خواهند داشت. با توجه به افزايش نگراني ها درباره برابري نژادي و جنسيتي، در سال 2020 شاهد افزايش 64 درصدي در استخدام كارشناسان متنوع در محل كار بوده ايم.

تمركزي كه اكنون روي فناوري است با يافته هاي لينكداين در مقاله ده شغل برتر پر تقاضا (كه در سال 2020 منتشر شد) مطابقت دارد و تمام اين شغل ها به شدت به قابليت هاي ديجيتالي از جمله توسعه نرم افزار، تحليل داده، بازاريابي ديجيتال و طراحي گرافيك وابسته هستند.

تحول ديجيتال يعني موقعيت جديد

علاوه بر اين، يافته هاي لينكداين با گزارش مجمع جهاني اقتصاد با عنوان گزارش آينده شغل ها 2020 هم خواني دارند. در اين گزارش آمده است كه پيشتازان كسب وكار باز هم روي تحول سريع ديجيتال تمركز خواهند كرد. بر اساس اين گزارش، 84 درصد از كارفرمايان شاهد افزايش قابل توجه دوركاري ها هستند و يك سوم از آن ها براي ايجاد همكاري و اجتماع سازي، ابزارهاي ديجيتالي جديد را به كار مي گيرند.

هم چنين اين گزارش نشان مي دهد تعداد افرادي كه به دنبال موقعيت هايي براي يادگيري آنلاين هستند تا چهار برابر، تعداد كارفرماياني كه آموزش هاي آنلاين فراهم مي كنند تا پنج برابر و تعداد مخاطبان آموزش آنلاين كه به واسطه دولت به اين برنامه هاي آموزشي دسترسي دارند تا نه برابر افزايش يافته است. افراد بدون شغل، بيشتر بر يادگيري مهارت هاي ديجيتالي از جمله تحليل داده و فناوري اطلاعات متمركز هستند.

دوركاري در بازار كار تحول ايجاد خواهد كرد. دوركاري فرصتي براي كارمنداني است كه در شهرهاي اصلي مستقر نيستند، هم چنين به كارفرمايان امكان مي دهد كه به افراد مستعد دسترسي پيدا كنند.

اين تحول هم چنين مسير شغل بسياري از افراد را تغيير مي دهد؛ مثلاً از بخش فروش به بخش شبكه هاي اجتماعي، از بخش پژوهش به بخش نويسندگي مقاله هاي پزشكي و از بخش كارآفريني به بخش مشاوره.
منبع خبر:
پایداری ملی
   تاریخ: ۱۹:۰۲ - ۱۸/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۲۳