دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حمايت از توليد كشور محدود به چند كالا شده است
 
مشهد- ايرنا- رييس كميسيون تجارت اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي خراسان رضوي گفت: جهش و حمايت از توليد محدود به چند كالا در كشور شده است كه شامل خودرو، لوازم خانگي، محصولات پتروشيمي و فولاد مي شود كه عمدتا تحت حمايت دولت هستند.
حمايت از توليد كشور محدود به چند كالا شده است مشهد- ايرنا- رييس كميسيون تجارت اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي خراسان رضوي گفت: جهش و حمايت از توليد محدود به چند كالا در كشور شده است كه شامل خودرو، لوازم خانگي، محصولات پتروشيمي و فولاد مي شود كه عمدتا تحت حمايت دولت هستند.

محمدحسين روشنك روز پنجشنبه در نشست اعضاي كميسيون ويژه جهش و رونق توليد با اعضاي اتاق بازرگاني خراسان رضوي افزود: جهش توليد فقط در كارخانه لوازم خانگي و خودرو نيست، جهش توليد در زيربناي اقتصاد و حل مشكلات در بخشهاي ديگر مانند بورس و همچنين متصل شدن به اقتصاد دنياست.

وي ادامه داد: مشكل اساسي اقتصاد كشورمان اين است كه ثروت، دارايي و سرمايه داري و كارآفريني را به رسميت نشناختيم و اگر اين مشكل حل نشود، نمي توان سرمايه يا كارآفرين را جذب كرد.

رييس كميسيون تجارت اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي خراسان رضوي گفت: هم اينك كالايي از ژاپن يا كره جنوبي به بندر ايران مي آيد، از بندر ايران به عراق مي رود، از عراق به كردستان عراق و از آنجا توسط كوله بران به مردم ايران مي رسد و در نهايت به صورت نيمه قاچاق به مشهد مي آيد و در مشهد هم 30 درصد زير قيمت كالاي داخل فروخته مي شود، بعد بايد بررسي كرد كه توليدكننده مشهدي و ايراني گران مي فروشد يا گران فروشي مي كند يا اصلا نرخ تمام شده در ايران بالاست؟ مشكل اقتصاد ما درست اينجاست؟

روشنك تصويب قانون تسهيل كسب و كار در مجلس را يكي از قوانين مطلوب برشمرد و گفت: اين قانون، حمايت كننده است، مانند قانون در نظر گرفتن ماليات براي خانه هاي خالي نيست كه از پيشرفت ساخت و ساز جلوگيري كند و حتي با برنامه دولت جديد مبني بر ساخت يك ميليون واحد مسكوني در سال نيز در تضاد است.

مهاجرت و تحريم را 2 معضل اصلي بخش توليد دانست

رييس كميسيون سرمايه گذاري، بازار و پول اتاق بازرگاني خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: جهش توليد را بايد بيشتر در راهكارهاي كوتاه مدت و رونق توليد را در راهكارهاي ميان مدت و درازمدت دنبال كرد.

محمد علي چمنيان افزود: متاسفانه نخستين راهكاري كه براي حمايت از توليد به ذهن مسوولان مي رسد، تامين مالي است، همواره سريعترين راهكار را پيدا مي كنند كه توليدكننده از بانك پول بگيرد، در حالي كه گوشه هاي تاريك تري در مشكلات بخش توليد وجود دارد.

وي مهاجرت و تحريم را 2 معضل اصلي بخش توليد دانست و ادامه داد: هم اينك پديده مهاجرت در همه طيفها از جمله سرمايه داران و كارآفرينان رخ داده است، سرمايه هايي كه از كشور خارج مي شوند، 100 برابر عدد سرمايه هاي خارجي است كه دولت درصدد جذب آنهاست.

رييس كميسيون سرمايه گذاري، بازار و پول اتاق بازرگاني خراسان رضوي گفت: در حوزه نخبگان دانش بنيان و صنعت و حتي افراد ماهر فني نيز مهاجرت افزايش يافته است، مهاجرت به شدت مخل بخش صنعت شده و بايد خلق ثروت براي صنعت را در اولويت قرار داد.

چمنيان افزود: تحريم، مساله جدي ديگر بخش توليد است، يكي از مولفه هاي يك توليد خوب، صادرات محور بودن آن است، متاسفانه صادرات كالاهاي ما محدود به كشورهاي افغانستان يا كشورهايي فقير يا تحت تحريم شده و از كشورهاي عربي ثروتمند اطرافمان يا كشورهاي اروپايي غفلت كرده ايم.

وي ادامه داد: صادرات به كشورهاي عربي و اروپايي دشوار و نقل و انتقالات پولي بسيار گران است در حالي كه كيفيت برخي توليدات در كشور آن قدر افزايش يافته است كه ظرفيت صادرات به كشورهاي اروپايي و عربي را دارد.

راهكار رسيدن به توسعه اقتصادي، همگرايي در نگرشها نسبت به اقتصاد است

نايب رييس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي ايران هم در اين نشست گفت: ثروت آفريني فقط از مسير اقتصاد، قابل تحقق است و بايد براي انحصاري بودن آن تدبيري انديشيد زيرا با نگرش تبعيض آميز فعلي در محيط اقتصادي نمي توان كاري از پيش برد.

محمد اميرزاده افزود: هم اينك نقدينگي زيادي در كشور وجود دارد اما زيرساختها براي استفاده مطلوب از اين نقدينگي كامل نيست و به نوعي فقر را به وجود آورده است.

وي اضافه كرد: راهكار رسيدن به توسعه اقتصادي، همگرايي در نگرشها نسبت به اقتصاد است لذا اگر به دنبال رونق و جهش در توليد هستيم بايد نگرشها در اين زمينه همسو شود.

فصل الخطاب ما بايد قانون "بهبود مستمر فضاي كسب و كار" باشد

رييس هيات مديره انجمن شركتهاي دانش بنيان خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: فصل الخطاب ما بايد قانون "بهبود مستمر فضاي كسب و كار" باشد و بايد از موازي كاري اجتناب كرد و همه زير بيرق قانون مزبور قرار بگيرند و اگر نقايصي دارد آنها را برطرف كنند.

مهدي مدني افزود: 10 سال است كه قانون بهبود مستمر فضاي كسب و كار تصويب شده اما درصد كمي از آن عملياتي شده است در حالي كه اجراي اين قانوني مي تواند در بسياري از موارد راهگشا باشد به ويژه اين كه به همراه تشكلهاي بخش خصوصي اين قانون نيز ذيل اتاق بازرگاني قرار گيرد

وي ادامه داد: اين كه چهار شركت خصوصي را در كنار هم قرار داده و نام آن را خصولتي بگذاريم، توجه به بخش خصوصي نيست، بايد به بخش خصوصي به ويژه تشكلهاي آن اعتماد كرد و از آنان در حل مشكلات مشورت گرفت.

احمد اثني عشري رييس كميسيون ماليات، كار و تامين اجتماعي اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: اگر سياست اصلي، حمايت از بخش توليد است چرا نرخ ماليات براي اين بخش كاهش نيافته و اخيرا نيز سازمان امور مالياتي درخواست افزايش نرخ ماليات را داده است؟

برچسب ها
- مجلس شوراي اسلامي
- اتاق بازرگاني صنايع معادن و كشاورزي خراسان رضوي
- كره جنوبي
- سازمان امور مالياتي كشور
- مشهد
- كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مجلس شوراي اسلامي
- ژاپن
- احمد اثني عشري
- دولت
- عراق
- كردستان عراق
- ايران
منبع خبر:
ايرنا
   تاریخ: ۲۰:۱۱ - ۲۲/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۲۸