دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

بي توجهي مسئولان به حوزه «گردشگري» كردستان؛ سدقشلاق به حال خود رها شده است + تصاوير
 
گروه استان ها - گردشگري به عنوان يكي از اولويت هاي توسعه استان كردستان اين روزها حال و روز خوشي ندارد تا جايي كه رودخانه سدقشلاق سنندج به حال خود رها شده است.
بي توجهي مسئولان به حوزه
گروه استان ها - گردشگري به عنوان يكي از اولويت هاي توسعه استان كردستان اين روزها حال و روز خوشي ندارد تا جايي كه رودخانه سدقشلاق سنندج به حال خود رها شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاري تسنيم از سنندج ، شهر سنندج به دليل طبيعت بكر و زيباي خود يكي از نقاط مهم و پر بازديد گردشگري در ايران به شمار مي رود؛ مكان هاي تفريحي و گردشگري با آب و هواي لطيف، جنگل هاي بلوط، و آبشارها و رودخانه هاي جذاب يكي از مهم ترين پتانسيل هاي جذب گردشگر است، كه بايد امروزه به اين صنعت درآمدزاي جهاني توجه ويژه داشت، بي توجهي به اين مقوله يعني از دست دادن اقتصاد استان، اشتغال و نبود گردشگر كه بسيار به ضرر توسعه و پيشرفت شهر و مردم خواهد بود.

كردستان نيز به عنوان استان هاي بدون پشتوانه مالي پايدار هنوز آن گونه بايد و شايد ديده و معرفي نشده و محوطه هاي تاريخي و تفريحي اين شهر به امان خدا رها شده است. يكي از اين بناهاي تاريخي و زيبا پل تاريخي قشلاق سنندج در ورودي اين شهر است، اين پل بر روي رودخانه قشلاق ساخته شده و از آثار دوره صفويه و زنديه است. در ورودي شرق سنندج با توجه به نماي بسيار زيبا و منظر جالب آن، اگر در هر كدام از استان هاي ديگر كشور بود قطعا به عنوان يك ظرفيت بزرگ براي جذب گردشگر و درآمدزايي استفاده مي شد اما متاسفانه به دليل بي توجهي و شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت چند اداره متولي اعم از شركت آب منطقه اي استان كردستان، ميراث فرهنگي و شهرداري اين مكان به حال خود رها شده است، جدا از بي توجهي مسئولان به اين پل تاريخي، از هيچ گونه حفاظي هم برخوردار نيست و اين وضعيت باعث گله مندي شهروندان به ويژه ساكنان محل شده است.

يكي از ساكنان اطراف رودخانه قشلاق سنندج در گفت وگو با خبرنگار تسنيم با گلايه از وضعيت اين پل تاريخي اظهار داشت: رودخانه قشلاق در ورودي شهر به مسير تهران قرار گرفته اما متاسفانه از هيچ گونه امكاناتو نماي زيبايي برخوردار نيست، در حالي كه ورودي هاي شهر هويت و شناسنامه هر شهري هستند كه در اولين نگاه هر مسافري را مي تواند به خود جذب نمايد.

وي افزود: اگرچه فضاي زيبايي در محوطه رودخانه قشلاق سنندج در چند سال اخير اجرايي شده اما متاسفانه مكاني براي استراحت و پذيرايي و خريد مردم طراحي نشده و به همين دليل نيز با استقبال كم تر مردم مواجه هست، بايد شهرداري و ميراث فرهنگي اين محوطه را به يك فضاي گردشگري بسيار عظيمي تبديل مي كردند.

ميرزايي يكي ديگر از شهروندان سنندجي در گفت وگو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: محوطه بستر رودخانه كه پتانسيل بسيار خوبي براي جذب گردشگر است از هيچ گونه امكاناتي حتي يك سطل زباله برخوردار نيست، جذب مسافر و مردم شهر به اين فضا نيازمند ايجاد مكان هاي جذاب، زيبا، با امكانات به روز براي كودكان و افراد بزرگ سال است، هر بار كه با فرزندانم به اينجا مي آيم واقعا لذت مي بريم، بسيار زيبا است، اميدوارم مسئولان بيشتر رسيدگي كنند.

وي گفت: اين چندمين بار است كه به اين رودخانه آمده ام، فرزندانم با قايق سواري و ديدن و صداي پرندگان در رودخانه و فضاي زيباي اين محوطه واقعا لذت مي برند، اميدوارم امكانات رفاهي مانند كافه شاپ، رستوران و وسايل بازي بيشتري استفاده شود.

محمدي يكي از ساكنان اطراف رودخانه قشلاق سنندج نيز در گفت وگو با خبرنگار تسنيم با ابراز تأسف از بي توجهي مسئولان به مناطق كم برخوردار شهر سنندج، اظهار كرد: شهرك قشلاق سنندج جز قديمي ترين محلات اين شهر است، با توجه به پتانسيل بزرگ پل تاريخي قشلاق و رودخانه و از همه مهم تر ورودي شهر سنندج، بايد بيشتر مورد توجه مسئولان قرار مي گرفت، اما متاسفانه از فاصله دور چشم انداز يك نماي مخروبه به نظر مي رسد.

وي افزود: همه ساكنان اين محلات از امنيت جاني فرزندانشان به شدت نگران هستند، بچه ها به لبه رودخانه رفته و اگر اتفاق ناگواري براي يكي از اين كودكان پيش بيايد، چه كسي پاسخ گوست، انتظار مي رود مسئولان به وضعيت ظاهري محله قشلاق اعم از فضاي روشنايي، سطل زباله، پاركينگ ماشين ها، وضعيت جاده ها و آسفالت محلات براي جذب مسافر و گردشگر بيشتر تلاش كنند، بارها گردشگران خارجي براي گرفتن عكس از پل تاريخي قشلاق آمده اند.

لزوم استفاده از تمام ظرفيت هاي مديريتي كلان براي توسعه گردشگري در پساكرونا
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس: برنامه اي براي استفاده از ظرفيت گردشگري كشور نيست
صداي پرنده ها و غازهاي داخل رودخانه دل هر انساني را به وجد مي آورد، غروب دل انگيز و محوطه چراغاني رودخانه نگاه مان را تا فاصله هاي دور محو كرد، پيش خود افسوس مي خوردم كه اين گونه فضاهايي در سنندج به اين زيبايي چرا بايد به حال خود رها شود. نادر صلواتي سرمايه گذار محوطه تفريحي رودخانه قشلاق سنندج در آن طرف رودخانه مشغول به تميزكاري فضا بودند، خبرنگار تسنيم را كه مي بيند، جلو مي آيد و با پرسيدن سؤال از مشكلات كاريش، با آهي عميق سفره درد دل خود را باز كرد و گفت: سال گذشته حدود 4 ميليارد تومان براي ساماندهي فضاي رودخانه هزينه كردم، اما همچنان مشكلات بسياري تا رسيدن به جايگاه استاندارد كامل و بسيار پيشرفته وجود دارد.

وي افزود: حصاركشي و حفاظ بستر رودخانه كه در محوطه مسكوني در سايه بي توجهي مسئولان متولي رها شده، موضوع مهمي است كه بايد هر چه زودتر ساماندهي شود اما متأسفانه تاكنون هيچ ارگاني مسئوليت اين كار را بر عهده نگرفته و اين در حالي ست كه در سال هاي گذشته دو نفر در اين رودخانه فوت و چند نفر دست و پايشان شكسته است، چراغ هاي روشنايي محوطه نيز توسط شهرداري برداشته شد، چراكه مقرر شد با حصاركشي روي نرده ها چراغ ها نيز نصب شود كه اين كار نيز اجرايي نكردند.

سرمايه گذار فضاي تفريحي رودخانه قشلاق سنندج با ذكر اينكه مردم از اين فضاي زيبا استقبال زيادي نمي كنند، عنوان كرد: شرايط كرونا اين روزها تمامي كسب و كارها را تعطيل كرده است وبه ويژه از فضاهاي تفريحي و گردشگري نسبت به سال هاي گذشته كمتر استقبال مي شود، متاسفانه اكنون درآمد آنچناني براي من ندارد فقط به اميد روزهاي آينده اين محوطه را همچنان اداره مي كنم.

صلواتي بيان كرد: آن طرف رودخانه متاسفانه تانكرهاي آب براي فروش و برخي رانندگان ماشين هاي خود را براي شستن به اين رودخانه آورده كه از فضاي زيباي تفريحي كاسته و محيط را آلوده مي كنند، به هر ارگاني مراجعه مي كنيم هيچ كس هم جوابگو نيست.

وي به مشكل عمده بستر رودخانه اشاره كرد و مي گويد: كارخانه بنياد بتن در محوطه رودخانه و باغ هاي اطراف يكي ديگر از معضلات منطقه قشلاق سنندج است كه با شستن خاك و وارد كردن به رودخانه موجب رويش گياهان هرز شده و بايد با هزينه هاي زيادي لايه روبي شود كه از توان مالي ما خارج است.

اين سرمايه گذار با بيان اينكه اگر مردم از اين محوطه تفريحي استقبال كنند، فضاي پاركينگ و نشيمن و پذيرايي براي مردم در نظر گرفته شده است، افزود: نور پردازي به پل تاريخي قشلاق و بستر رودخانه انجام شده، قايق هاي استاندارد، غريق نجات، جليقه هاي نجات و نكات ايمني به شدت رعايت و خوشبختانه تا كنون اتفاق خاصي در اين محوطه صورت نگرفته است.

صلواتي مدعي شد: بارها با مراجعه به استانداري و شهرداري درخواست كمك داشته اما هيچ گونه همكاري با من ندارند،

فواد كريمي مدير شهرداري منطقه 2 سنندج در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنيم كه آيا برنامه اي براي ساماندهي رودخانه قشلاق سنندج داريد، اظهار داشت: قطعا در اسرع وقت مكاتبه با ادارات متولي از جمله سازمان ميراث فرهنگي استان و شركت آب منطقه اي براي حفاظ و حصاركشي رودخانه انجام خواهيم داد.

وي افزود:رودخانه قشلاق سنندج متعلق به امور آب بوده و خود اين شركت بدون هماهنگي با شهرداري به سرمايه گذار واگذار كرده، لذا شهرداري هيچ گونه مسئوليتي نسبت به ساماندهي اين رودخانه نداشته و امور آب و سرمايه گذار ايمني و سلامتي شهروندان را بايد تأمين كنند.

مدير شهرداري منطقه دو سنندج بيان كرد: اميدوارم شركت آب منطقه اي بستر و ساماندهي رودخانه قشلاق را به شهرداري واگذار و شهرداري نيز در اسرع وقت طرح و برنامه هاي گردشگري اجرايي خواهد كرد.

مسئولان شركت آب منطقه اي استان كردستان نيز در گفت وگو با خبرنگار تسنيم مي گويند: رودخانه قشلاق سنندج به يك سرمايه گذار براي بحث تامين فضاي گردشگري واگذار شده و متولي گردشگري نيز سازمان ميراث فرهنگي استان است و چون اين فضا در محدوده شهر و محلات قرار گرفته لذا طبق قانون بحث مديريت، ساماندهي و رسيدگي به آن برعهده شهرداري است.

آنان اظهار كردند: سرمايه گذار و شهرداري موظف است نسبت به تامين امكانات و تجهيزات بستر اقدام كنند، لايه روبي و نگهداري رودخانه ها برعهده اين دو ارگان است.

اين داستان پاسكاري كردن، حكايت هزاران سرمايه گذاري است كه در پاسكاري و گيرودار ادارات استان كردستان، هيچ گونه پروژه و فضاي تفريحي، گردشگري و كارخانه اي پيش نرفته و اين گونه است كه كردستان در گرداب توسعه نيافتگي خود غرق شده است.

در ادامه تصاويري از وضعيت اين روزهاي رودخانه قشلاق سنندج را ببينيد:

منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۲۰:۵۷ - ۳۰/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۸۶