دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

فراكسيون زنان در مقابل طرح هاي غيرعقلايي و لوايح غيركارشناسي خواهد ايستاد/ نياز به چرخش نخبگان داريم
 
در نشست جمعي از اعضاي فراكسيون زنان مجلس و با حضور دستگاه هاي اجرايي مريوان مطرح شد كه اين فراكسيون در مقابل طرح هاي غيرعقلايي و لوايح غيركارشناسي خواهد ايستاد و به چرخش نخبگان، تزريق ايده و تفكر جديد در كشور نياز داريم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري خانه ملت؛ نشست جمعي از اعضاي فراكسيون زنان مجلس با فرماندار، مدير كل امور بانوان استانداري، اعضاي شوراي شهر، سازمان هاي مردم نهاد و فعال در حوزه هاي مختلف، مديران دستگاه هاي اجرايي، نظامي و انتظامي برگزار شد.

فاطمه قاسم پور رئيس فراكسيون زنان مجلس با تأكيد بر اينكه يكي از دلايل حضور ما در اين سفر لمس مسائل و مشكلات از نزديك است خطاب به بانوان حاضر در نشست، گفت: شما نماينده توانمندي داريد و انتخاب ايشان به عنوان يك زن نشانه توجه و نگاه به جايگاه زنان است و ديدن الگوها و نقش فعالان و جايگاه آنها مي تواند در برنامه ريزي كلان تأثيرگذار باشد البته جايگاه مجلس خرد جمعي است و نمايندگان در كميسيون ها و فراكسيون هاي مختلف مي توانند با همدلي به خوبي مشكلات را در حد توان حل كنند.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس يازدهم با اشاره به ايجاد مراكز مثبت زندگي ادامه داد: بايد بررسي شود كه چگونه و به چه صورتي توانمندي اقتصادي، اجتماعي و سياسي زنان بايد حاصل شود و در بحث مسئله زنان نياز است به فعاليت هاي مدني و به تعبير رهبر معظم انقلاب به حلقه هاي مياني توجه شود زيرا اگر حلقه هاي مياني كار خود را به درستي انجام دهد مي تواند در رأس مشكلات و ارائه راهكارها موثر باشد.

قاسم پور با يادآوري اينكه در مريوان زنان فعالي هستند كه ميانجيگري اجتماعي را انجام مي دهند، افزود: ما بايد فعاليت حلقه هاي مياني را تسهيل كنيم تا بتوانند نقش خود را به درستي ايفا كنند و مي توانيم اين مهم را در مجلس پيگيري كنيم البته پيچيدگي هاي حكمراني به گونه اي است كه شايد نتوان به راحتي اقدامات مناسب را انجام داد.

شيوا قاسمي پور هم در اين نشست با بيان اينكه مريوان شهر اولين ها است، گفت: رشد و بالندگي مريوان مرهون تلاش زنان در حوزه فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي است و از مرز باشماق مي توان به عنوان شاهراه اقتصادي نه تنها براي مريوان بلكه براي كشور استفاده كرد.

عضو فراكسيون زنان مجلس يادآور شد: مسائل مربوط به زنان و همچنين موانع سد راه در فراكسيون زنان و كميسيون اجتماعي و با حضور نهادهاي خدمات رسان در سطح ملي بررسي شد اما به واسطه وظيفه تقنيني و نظارتي بر آن شديم كه از نزديك در جريان مشكلات قرار گيريم و اميدواريم با همكاري ساير دستگاه ها بتوان مشكلات حوزه زنان را رفع كرد البته جلسات خوبي را در سنندج برگزار كرديم و بايد شرايطي فراهم شود كه در سطح استان بتوان اقداماتي را براي رشد و شكوفايي بانوان به ويژه در مناطق محروم فراهم كنيم؛ طرح منطقه آزاد تصويب شده و اميدواريم بتوانيم برنامه درستي را براي استفاده مردم از ظرفيت هاي آن تدوين و عملياتي كنيم.

وي ادامه داد: برخي مشكلات مطرح شده در نشست امروز ملي و برخي منطقه اي است و اميدواريم فراكسيون زنان براي رفع مشكلات حوزه زنان كشور نه تنها در كردستان بلكه در سراسر كشور گام هاي بلندي بردارد.
زهرا شيخي با بيان اينكه بيمه غربالگري اواخر دوره دولت قبل به وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي پيگيري ابلاغ شد، گفت: ما هم اين موضوع را پيگيري خواهيم كرد. سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم از جمله بيماري هايي است كه حفظ سلامت زنان را تهديد مي كند؛ در بحث بيمه ناباروري نيز مجلس اقدامات و مصوبات خوبي داشته و اگرچه شايد برخي از آنها به شكل قانون درنيامده اما راهگشا خواهد بود و بودجه هاي خوبي را پيش بيني كرديم.

عضو فراكسيون زنان مجلس خطاب به زنان حاضر در نشست ادامه داد: به عنوان زنان كردستاني كه جزء شجاعترين زنان كشوريد و قطعا با خودباوري و توانمندي و درايت شما مادران، فرزندان كارآمد و آينده سازان غيوري براي ايران زمين پرورش خواهيد داد و با صبر و حمايت پشتوانه محكمي براي همسران و خانواده هايتان هستيد.

سارا فلاحي سخنگوي فراكسيون زنان مجلس خطاب به زنان حاضر در اين نشست با بيان اينكه بايد خود را باور كنيد و سرزمين تان را از شرايط موجود عبور دهيد، گفت: به شرطي مي توانيم مشكلاتمان را حل كنيم كه به خودمان باور داشته باشيم. امروز نياز به مسئولاني داريم كه مغزشان پر باشد و در جيب شان را ببندند. وضع ما امروز از دفاع مقدس سخت تر است و از ميراثي كه با خون شهيدانمان به دستمان رسيده حفاظت كنيم. ما در مجلس مي توانيم صداي شما باشيم و اين صدا بايد در مسئولان ايجاد مسئوليت كند.

وي با يادآوري اينكه دشمن در بستر ضعف ما هياهو مي كند، گفت: ما در مجلس در مقابل طرح هاي غيرعقلايي و لوايح غيركارشناسي مقاومت مي كنيم. ما هم مثل شما دغدغه زنان سرپرست خانوار را داريم و با كثرت قوانين بي خاصيت و بي كيفيت مواجه هستيم و در تلاشيم با چنين قوانيني كه در اولويت قرار ندارند، مقابله كنيم. قرآن بايد به بطن سياسي زندگي مسئولان برگردد و ما به مسولاني كه كار نمي كنند معترض هستيم، در اين رابطه به چرخش نخبگان، تزريق ايده، تفكر و فكر جديد در كشور نياز داريم. تلاش ما اين است كه به مناطق محروم نگاه بهتر و متمركزتري داشته باشيم البته تمامي نمايندگان بر حمايت از اين مناطق تأكيد دارند و اميدواريم با فعال شدن مرز و منطقه آزاد بخشي از مشكلات شما حل شود.

اقبال فرماندار شهرستان مريوان در اين نشست در رابطه با حضور زنان در حوزه هاي مختلف مريوان گفت: از دوره اول شكل گيري شوراها همواره شاهد حضور بانوان فرهيخته بوديم و همچنين حضور خانم قاسمي پور به عنوان نماينده زن پس از انقلاب نشانه رشد و بالندگي زنان منطقه است البته به دلايل تاريخي و ناملايمات زيرساختي حضور بانوان در سطح ادارات و جامعه قابل قبول نيست.

وي ادامه داد: آنچه كه به عنوان شاخص در مريوان وجود دارد اين است كه بانوان داراي جايگاه هستند و در تمامي فعاليت هاي مدني و اجتماعي زنان در كنار مردان حضور دارند و حضور زنان پررنگ تر است. ضمن اينكه نوع زندگي در مريوان به ويژه در روستاها به گونه اي است كه اگر فعاليت نكنند و به خانواده خدمات ارائه ندهند، موفقيتي حاصل نمي شود و در واقع موفقيت خانواده مرهون تلاش زنان است اما متأسفانه ناديده گرفته مي شوند و نياز است موانع سر راه فعاليت زنان رفع و مسير هموار شود.

رئيس اداره بهزيستي شهرستان مريوان با بيان اينكه 670 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي هستند، گفت: در گذشته 180 زن تحت پوشش بيمه بودند اما در سال 91 به دليل نبود بودجه متوقف شد و در حال حاضر آثار نبود بيمه را در وضعيت زندگي اين زنان مي بينيم بنابراين مي طلبد مجلس به اين مهم توجه كند؛ مي طلبد مراكز مثبت زندگي ارتقاء يابند و در واقع جايگزين پايگاه هاي اورژانس شوند زيرا مي توانند در بحث كاهش آسيب هاي اجتماعي موثر باشند.

وي بر ضرورت حمايت از زوجين نابارور تأكيد كرد و گفت: نياز است بودجه بخش درمان زنان نابارور افزايش يابد و همچنين بودجه اي در اختيار مراكز مثبت زندگي قرار داده شود.

فعالان حوزه زنان و مديران دستگاه هاي اجرايي در اين نشست مسائلي مانند آگاه سازي زنان و دختران، ايجاد كارگاه هاي خودباوري، ارائه مهارت هاي آموزشي به زنان، ايجاد مراكز تحقيقاتي در شهرستان ها براي بررسي مشكلات و ارائه راهكارها به منظور رفع آنها، كمبود امكانات، نبود منابع كافي، ازدواج زود هنگام دختران، ترك تحصيل، خشونت خانگي، نبود مراكز صنعتي و كارخانجات به اندازه كافي، استفاده از ظرفيت هاي مرز باشماق و منطقه آزاد، حمايت هاي مالي از زنان سالمند، حمايت هاي بيمه اي، توسعه مشاغل خانگي درآمدزا و ايجاد بازار فروش، تشكيل بانك اطلاعاتي براي دختران تحصيلكرده، توجه به اشتغال دختران معلول تحصيلكرده، ايجاد كتابخانه، ارائه بسته هاي حمايتي تغذيه اي به زنان باردار، سياست و تبعيض مثبت در حوزه مديريت ها، ايجاد خانه هاي امن براي خانواده هاي آسيب ديده بدون توجه به تبعيض جنسيتي، تسهيل ضمانت ها، توجه به پديده نوظهور كولبري دختران، ايجاد كانون زنان مريوان، سوء استفاده از زنان در برخي مشاغل را مطرح كردند./

پايان پيام
منبع خبر:
خانه ملت
   تاریخ: ۲۱:۵۲ - ۳۰/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۸۱