دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رونق تجارت و گردشگري در استان هاي مرزي
 
آرمان ملي: رئيس جمهور در ششمين سفر استاني خود به استان اردبيل سفر كرد و در اين سفر با فعالان حوزه صادرات و عشاير دشت مغان ديدار و از شركت كشت و صنعت و دامپروري مغان، پروژه راه آهن اردبيل بازديد كرد. رئيس جمهور با بيان اينكه نبايد اجازه داد جريان تجارت با حضور افراد غيرتاجر و سوداگر آسيب ببيند، اظهار كرد: صادرات دارو در آنچه كه توانمندي بالايي در آن پيدا كرده ايم بايد به توسعه آن اقدام كنيم؛ البته در هر محصولي از كشاورزي تا دارو ابتدا بايد نياز كشور در نظر گرفته شود و بعد از آن به سمت صادرات حركت كنيم. اهم اظهارات سيد ابراهيم رئيسي از اين قرار است:
برگزاري جلسه در روز صادرات پيام حمايت از صادرات و فعالان اقتصادي دارد و اين امر نمادين نيست و بايد آثاري داشته باشد و فعالان اقتصادي آن آثار را احساس كنند. اگر عمري باقي بود در سال آينده مشخص مي شود كه چه گام هايي برداشته شده است. سهم ما در صادرات و اقتصاد منطقه و جهان به عنوان كشوري داراي ظرفيت، توليدات متنوع و بازار وسيع اين چيزي كه الان وجود دارد، نيست. در وزارت خارجه اين امر بايد به جد پيگيري شود و در مجموعه فعالان اقتصادي هم بايد همكاري ها بيشتر شود. حضور ايران در معاهده شانگهاي هم در اين زمينه تاثيرگذار خواهد بود.
مقررات بايد كاملا ثابت و پايدار باشند، به طوري كه فعالان اقتصادي احساس كنند اين مقررات پشتيبان وي است و براي او آينده قابل پيش بيني باشد تا هم براي توليدكنندگان و هم تجار و مصرف كننده يك ثبات و آرامشي ايجاد شود. بايد ارتباطات اقتصادي با كشورهاي همسايه، منطقه و جهان را بيشتر كنيم و اقدام به موقع فعالان اقتصادي بازار را بهتر خواهد كرد و كيفيت كالاها بالاتر مي رود. ما بايد با خام فروشي مقابله كنيم و صنايع توليدي را ارتقا دهيم. ما با خام فروشي فاصله گرفتيم و اين امر هدف كار كشور نيست. فعال شدن صنايع تبديلي و پايين دستي پتروشيمي مي تواند ما را از خام فروشي دورتر كند.
بايد به دلايل عديده از خام فروشي فاصله بگيريم كه به نفع كشور نيست بلكه به ضرر آن است. همچنين بايد در توسعه حمل ونقل تسهيلات را ايجاد كنيم تا صادرات بهبود يابد. زيرساخت هاي حمل ونقل حتماً بايد تكميل شود، در كنار اين امور ارز صادراتي هم بايد بازگردد اما اينكه صادركننده در اين زمينه متهم شود را تلقي درستي نمي دانم. بايد با آنان صحبت شود تا ببينيم مشكلاتشان كجاست اما پيگيري هم بايد وجود داشته باشد ولي نه اينكه سبب شود به سهولت اين صادركنندگان متهم تلقي شوند بلكه بايد ببينيم مشكل چيست تا آن را حل كنيم. آن كساني كه پايبند به مقررات نباشد البته حساب شان جداست.
بــــايـــد حتمـــاً در صــــادرات دستورالعمل هايــي كه مانع ايجاد مي كند مورد بازنگري قرار گيرد. توسعه صادرات غيرنفتي حتماً به نفع كشور است. همچنين بايد بگوييم ما به تجارت اعتماد داريم اما خود تاجران هم اجازه ندهند كه اين حرفه با صدور كارت بازرگاني به دست كساني كه هيچ نسبتي با تجارت و بازرگاني ندارند، دچار آسيب شود. نبايد اجازه داد جريان تجارت با حضور افراد غيرتاجر و سوداگر آسيب ببيند، اظهار كرد: صادرات دارو در آنچه كه توانمندي بالايي در آن پيدا كرده ايم بايد به توسعه آن اقدام كنيم؛ البته در هر محصولي از كشاورزي تا دارو ابتدا بايد نياز كشور در نظر گرفته شود و بعد از آن به سمت صادرات حركت كنيم. بايد سازوكارها و بخش هاي مختلف مرتبط با صادرات فعال شوند، گفت: در مورد تشكيل وزارت صادرات پيشنهاداتي در اين جلسه مطرح شد اما نبايد گرفتار صادرات و تغييرات ساختاري شويم كه وقت ما را مي گيرد، بلكه بايد دنبال اصلاح امور برويم كه امر صادرات و اقتصاد به طور كلي فعال شود و پيش رود.
بايد به استان اردبيل توجه شود و صنايع تبديلي و چرخه ارزش افزوده را دنبال كرد كه اينها از برنامه هاي دولت است. عذرخواهي مي كنم از مردم اردبيل كه امكان ديدار آنها در تجمعات شهري نيست فقط با برخي نمايندگان مردم استان نشست داريم و با توجه به كرونا، امكان تجمع وجود ندارد. در فرصت ديگري ان شاءا... خدمت مردم استان برسيم. رئيسي افزود: اردبيل قطب كشاورزي است و ظرفيت هاي آب، خاك حاصلخيز و هواي مناسب دارد و مي توان در سال سه تا چهار بار محصول برداشت كرد. بايد به اين استان توجه شود و صنايع تبديلي و چرخه ارزش افزوده را دنبال كرد كه اينها از برنامه هاي دولت است.
با استفاده از نظرات استاندار، نماينده ولي فقيه در استان و ساير مقامات استاني و كارشناسان داخل و خارج استان براي مدت كوتاه و ميان مدت برنامه داريم تا وضعيت كشاورزي را متحول كند و صنايع تبديلي را رشد دهد و گردشگري را رونق دهد. دولت خود را موظف مي داند با حداكثر توان از رونق فعاليت ها و افزايش ميزان اشتغال در اين مجموعه حمايت كند. هيچ دليلي براي ايجاد توقف و كُندي در فعاليت هاي شركت كشت و صنعت مغان وجود ندارد و دولت از ارتقا و پيشرفت اين مجموعه حمايت مي كند. شركت كشت و صنعت مغان بايد بخشي از ظرفيت ها و درآمدهاي خود را براي انجام مسئوليت هاي اجتماعي در قبال استان و بهبود وضعيت مردم منطقه استفاده كند. دشت مغان داراي نعمت هايي از جمله آب و زمين حاصلخيز است و مردان و زنان اين منطقه با اراده خودشان و با دستان پينه بسته در زمين هاي كشاورزي توليد مي كنند. مردم مشكلاتي دارند، يكي از مشكلات، اراضي است كه بايد به افراد صاحب حق برسد كه بخشي از كار انجام شده و بخشي بايد انجام شود. مشكل ديگر، آب است كه من از پروژه آبرساني بازديد داشتم. بخش هاي مختلف اين پروژه با پيشرفت 76 و 90 درصد همراه بوده و در مجموع اگر يك همتي از سوي استاندار، وزارت نيرو و مسئولان منطقه انجام شود، آب بزودي وضعيت منطقه را متحول مي كند كه اين كار هم انجام شدني است. نامه هاي شخصي را بدهيد، پيگيري انجام شده و نتيجه به شما اعلام مي شود. انتظار مردم استان اردبيل براي افتتاح راه آهن طولاني شده است و اين پروژه كه يكي از زيرساخت هاي استان محسوب مي شود، بايد با جديت تكميل گردد. اميدوارم تا يكسال آينده سوت قطار در ايستگاه راه آهن اردبيل به صدا دربيايد، هرچند مديران پروژه، وعده نزديك تري داده اند. ارتباط با مردم و اطلاع پيدا كردن از ديدگاه ها و خواسته هاي آنان براي من و همكارانم غنيمت است و اميدواريم ان شاءا... بتوانيم خواسته هاي مردم را دنبال و اجرا كنيم. در اين سفر و سفرهاي ديگر با افتتاح و كلنگ زني به معناي آغاز يك پروژه مواجه نيستيم. ما با پروژه هاي نيمه تمام بسياري مواجه هستيم كه مردم را به ستوه آورده است. در هر منطقه اي كه مي رويم مي بينيم پروژه هاي نيمه تمام مردم را عصباني كرده و اميدواريم بتوانيم در اين سفرها برخي از انتظارات مردم را برآورده كنيم.
   تاریخ: ۰۴:۰۸ - ۰۱/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۵۸