دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تلخ اما واقعي؛ «ابهام هاي خودسوزي»
 
آرمان ملي: در طول هفته گذشته دو هموطن با اقدام به خودكشي قصد داشتند به زندگي خود پايان دهند كه مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. خبرگزاري ايلنا گزارش داد كه روز دوشنبه، يك كارگر شركت نفت و گاز پارس در شهرستان كنگان با خودكشي به زندگي خود پايان داد و يك روز بعد و در استان كهگيلويه و بويراحمد زماني ...
آرمان ملي: در طول هفته گذشته دو هموطن با اقدام به خودكشي قصد داشتند به زندگي خود پايان دهند كه مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. خبرگزاري ايلنا گزارش داد كه روز دوشنبه، يك كارگر شركت نفت و گاز پارس در شهرستان كنگان با خودكشي به زندگي خود پايان داد و يك روز بعد و در استان كهگيلويه و بويراحمد زماني كه مرد جواني از فرزندان شهداي دفاع مقدس، بعد از مراجعه به استانداري و اداره كل بنياد شهيد استان در شهر ياسوج، دست به خودسوزي زد، اما با وجود تلاش تيم هاي پزشكي شهرهاي شيراز و ياسوج، روز جمعه در بيمارستان سوختگي اميرالمومنين شيراز جان سپرد. معاون رئيس جمهور، استاندار كهگيلويه و بويراحمد، نمايندگان در مجلس و دستگاه قضايــي به صــورت جـــداگانه ابعاد مـوضوع خودسوزي «روح ا... پرازيده» 38ساله پيگيري مي كردند. اما در مراسم تشييع و خاكسپاري وي تصاوير زيادي منتشر شده كه در همه آنها، حضور مسئولان استاني و كشوري ديده مي شودروز جمعه و همزمان با اين مراسم، بيانيه اي به نقل از خانواده آقاي پرازيده منتشر شد كه در آن از شهروندان خواسته شده بود تا به دليل اتفاقي كه رخ داده دست به اعتراض نزنند!
وي كه متاهل و داراي 3 فرزند بود براي پيگيري وضعيت اشتغال و وام خود به اداره كل بنياد شهيد و امور ايثارگران مراجعه كرده بود و بعد هم در اعتراض به وضعيت موجود، با بنزين اقدام به خودسوزي كرد. سيد منصور موسوي؛ مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان كهگيلويه و بويراحمد در توضيحاتي در خصوص اقدام به خودسوزي اين فرزند شهيد گفت: «صبح روز سه شنبه يكي از ايثارگران استان كهگيلويه و بويراحمد به منظور پيگيري درخواست خود به امور ايثارگران استانداري اين استان مراجعه كرد كه مسئولان استانداري اين ايثارگر را طي نامه اي به اداره كل بنياد شهيد و امور ايثارگران ارجاع مي دهند. اين ايثارگر به بنياد شهيد استان كهگيلويه و بويراحمد مراجعه كرده و مستقيم به پشت بام ساختمان اداره مي رود تا خود را از پشت بام به پايين بيندازد كه همكاران متوجه او مي شوند و با صحبت كردن، او را آرام كرده و از اين كار منصرف مي كنند و مشكلش را جويا مي شوند و مي گويد مشكلم بيكاري است. همكاران به او قول مي دهند كه مشكلش حل مي شود و مي گويند اگر وام اشتغال يا بلاعوض خواستيد به شما مي دهيم كه راضي مي شود و از ساختمان بيرون مي رود اما نيم ساعت بعد برمي گردد و جلوي ورودي بنياد شهيد در خيابان اقدام به خودسوزي مي كند. پس از اين اقدام نگهبانان متوجه مي شوند و اقدام به خاموش كردن آتش مي كنند و با اورژانس به بيمارستان شهيد بهشتي ياسوج منتقل شده و هم اكنون بستري است.» يكي از خبرگزاري ها در توضيحات تكميلي درباره اين حادثه تلخ نوشت: «گفته مي شود كه او درخواست اشتغال داشته و خواهان به كارگيري در يكي از ادارات استان بود كه بارها براي اين موضوع درخواست داده بود. يكي از مسئولان بنياد شهيد مي گفت براساس قانون، ادارات دولتي بايد سهميه خانواده شهدا و ايثارگران را در جذب نيروها لحاظ كنند كه ادارات اين موضوع را در نظر نمي گيرند و از 17 دستگاه دولتي در اين رابطه شكايت شده است.»
بركناري دو مدير بنياد شهيد
در پي فوت فرزند شهيد پرازيده، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران دستور بركناري مديركل بنياد شهيد و معاون تعاون و امور اجتماعي بنياد اين استان را صادر كرد. بر مبناي اين دستور سوءتدبير مشاور امور ايثارگران استانداري كهگيلويه و بويراحمد كه خود مي بايست حل كننده مطالبات و معضلات خانواده هاي محترم شهدا و ايثارگران از جمله اشتغال، معيشت و غيره باشد، مشهود است. در حكم اميرحسين قاضي زاده هاشمي، آمده است: «ايشان به جاي اينكه طبق قانون پاسخگوي درخواست هاي ارسالي جامعه هدف ايثارگري براي حل مشكل اشتغال و مسكن و ... جامعه باشد، اين متقاضي را با هدايتي نادرست طي نامه اي بلافاصله به بنياد شهيد و امور ايثارگران استان ارجاع داده است. حال آنكه شايسته بود ضمن تلاش براي آرام سازي نامبرده، وي را به دستگاه هاي اجرايي استان جهت مساعدت رهنمون مي ساخت. همچنين مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان كهگيلويه و بويراحمد و معاون تعاون و امور اجتماعي و نيز احدي از مددكاران بنياد استان ضمن كم توجهي به شرايط بحراني روحي و رواني و افسردگي عميقي كه حاكم بر اين فرزند شهيد بوده است؛ مي بايست نامبرده را تا آرام شدن و برطرف كردن تنش هاي روحي شديد و هيجاني پيش آمده و تهديد مجدد به خودكشي در ساختمان بنياد شهيد و امور ايثارگران تحت مراقبت قرار مي دادند و در ادامه جهت مداوا و معالجات روانپزشكي به مراكز درماني جهت بستري مشايعت مي كردند كه اين اقدام به شكل كامل صورت نگرفته است. »
تبعيض و استخدام هاي قومي و قبيله اي
اما واكنش حجت الاسلام اسماعيل صلواتي امام جمعه قلعه رئيسي نسبت به اين اتفاق نيز جالب توجه بود، او «علت اصلي خودسوزي ها تبعيض و استخدام هاي قومي و قبيله اي دانسته و در خطبه هاي نماز جمعه شهر قلعه رئيسي بيان كرد: «نهادهاي فرهنگي در اين استان ناكارآمدند برنامه هاي صوري و كاغذي و بي محتوا و صرفا گزارش دهي بلاي نهادهاي فرهنگي شده است و واقعيت اين است كه آنچه در كف خيابان ها و مناطق مشهود است ضعف باورهاي ديني و اعتقادي بعضي از نسل جوان است علت اصلي خودكشي ها و خودسوزي ها ضعف باورهاي ديني و اعتقادي و تبعيض و بي عدالتي و استخدام هاي قومي و قبيله اي و نا اميدي است.» در روز سه شنبه و ساعتي بعد از انتشار خبر خودسوزي، استانداري كهگيلويه و بويراحمد با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه علي احمدزاده، استادندار اين استان دستور داده كه مساله سهل انگاري در برخورد با روح ا... پرازيده بررسي شود. استاندار همچنين گفت: «بي توجهي به مطالبات و خواسته هاي خانواده شهدا به هيچ وجه پذيرفتني نيست.» شرف الدين ملك حسيني، نماينده اين استان در مجلس خبرگان، روز جمعه با انتشار پيامي، علاوه بر فقر و بيكاري، بهم ريختگي مناسبات اجتماعي و عدم آموزش صحيح در تعديل عاطفه هاي انسانيرا از دلايل چنين اتفاقاتي دانست.
   تاریخ: ۰۴:۰۸ - ۰۱/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۵۱