دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بازارچه هاي دائمي، كمك به رونق توليد و اقتصاد/قوانين دست وپا گير مانع فعاليت اين بازارچه ها
 
بهترين روش براي كمك به توليدكنندگان، ايجاد بازارچه دائمي است تا بتوانند محصولات خود را در معرض ديد عموم قرار دهند.طرح هاي زيادي براي فروش محصولات در قالب بازارچه هاي دائمي وجود دارد اما قوانين دست وپا گير بسياري از طرح هاي را تحت الشاع قرار داده و مانع عرضه محصولات به صورت تجمعي مي شود .
بازارچه هاي دائمي، كمك به رونق توليد و اقتصاد/قوانين دست وپا گير مانع فعاليت اين بازارچه ها
بهترين روش براي كمك به توليدكنندگان، ايجاد بازارچه دائمي است تا بتوانند محصولات خود را در معرض ديد عموم قرار دهند.طرح هاي زيادي براي فروش محصولات در قالب بازارچه هاي دائمي وجود دارد اما قوانين دست وپا گير بسياري از طرح هاي را تحت الشاع قرار داده و مانع عرضه محصولات به صورت تجمعي مي شود .

به گزارش خبرگزاري ايلنا، مازندران از ديرباز مهد فرهنگ و علم و انديشه بوده و ويژگي هاي طبيعي فراواني دارد، گوياترين شاهد اين ماجرا همين جنگل و دريا در كنار خانه هاي بومي است كه اين روزها خيل عظيم مسافران و گردشگران را به سمت خود كشانده و خاطرات خوبي را در دل آنان به جا گذاشته است.

علاوه بر اين مازندران داراي هنرمندان زيادي در حوزه صنايع دستي است كه در جاي خود درخور توجه و نشان از گام هاي رو به رشد اين صنعت در اين استان است كه منطقه سوادكوه نيز با نمادي از هنرهاي زيبا بر ظرفيت هاي صنعت صنايع دستي افزون كرده است.

اين خطه از مازندران به لحاظ نعمات خدادادي و ذوق و هنر بشري، در جايگاه ممتاز و ارزشمندي قرار دارد. داشته هاي بااهميتي كه هركدام مي تواند سرزميني را به جايگاه رفيع و درخشاني در اين حوزه برساند. البته استفاده از اين ظرفيت هاي طبيعي و دست ساخته هاي انساني، قطعاً به مديريتي آگاهانه و در سايه دانش و تجربه نياز خواهد داشت.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان سوادكوه در گفتگو با خبرنگار ايلنا، به ظرفيت هاي موجود در اين منطقه از قبيل منابع طبيعي، صنايع دستي، بومگردي، ميراث كهن و گردشگري اشاره كرد كه سالانه شمار زيادي از گردشگران را به خود جذب مي كند و بناهاي تاريخي كه از هريك از آن ها نشان از تمدن و تاريخ كهن اين سرزمين است.

وي افزود: اين جاذبه هاي تاريخي و ميراث فرهنگي كه در دل كوه و جنگل و دريا جا گرفته است براي گردشگراني كه تنها براي ديدن جنگل و دريا به اين استان سفر مي كنند ناشناخته است، اينجاست كه نقش اين اداره در معرفي اين آثار نمود پيدا مي كند.

لزوم نظارت مستمر بر اجراي طرح هاي گردشگري

محمد حمزه نژاد در خصوص فراهم بودن زيرساخت هاي لازم براي بهره مندي از ظرفيت گردشگري شهرستان سوادكوه گفت: براي اين سازمان مأموريت هايي تعريف شده و سازمان بر اساس آن در حوزه گردشگري و صنايع دستي فعاليت مي كند كه شناسايي حوزه هاي مختلف گردشگري و صنايع دستي و ميراث فرهنگي شهرستان و معرفي آن ها در قالب هاي مشخص شده اولين مأموريت اين سازمان است.

وي، حمايت بر اساس قوانين موجود را دومين مأموريت اين سازمان عنوان كرد كه شامل صدور مجوزهاي بهره برداري و تسهيلات مالي براي راه اندازي كسب وكارهاي مرتبط با اين سه حوزه است و ادامه داد: به عنوان مثال اگر در بخش گردشگري مجوزهاي لازم سرمايه گذاري صورت گيرد اين مجموعه، نياز به حامل هاي انرژي مانند برق و گاز و سوخت هاي ديگر داشته باشد، بر اساس مجوزهاي صادره و معرفي اين اداره، تسهيلات خوبي ارائه خواهد شد.

وي سومين مأموريت اين ارگان را، نظارت بر اجراي طرح هاي گردشگري و صنايع دستي و ميراث فرهنگي اعلام كرد كه به صورت مستمر انجام مي شود.

اين مسئول به حوزه زيرساخت هاي گردشگري پرداخت و دايره فعاليت اين حوزه را از ابتداي گدوك تا تونل قديمي مسير شيرگاه (رستوران آبشار) برشمرد و خاطرنشان كرد: در اين كريدور 100 كيلومتري، با توجه به شرايط جغرافيايي و جاده ترانزيتي، موانع عمراني زيادي براي فراهم شدن زيرساخت ها وجود داردكه نياز به تسهيل گري دارد.

عدم توازن در توزيع منابع مالي در حوزه گردشگري

حمزه نژاد، تأثيرگذارترين مسئله را، تشكيل كميته هاي برنامه ريزي براي شهرستان خواند و تصريح كرد: اين كميته كه معمولاً اواسط تابستان شروع به كار مي كند تخصيص اعتبار نيز سه ماه طول كشيده و به پايان فصل پاييز مي رسد، فعاليت هاي عمراني نيز كه بايد از سوي پيمانكار انجام شود با فصل زمستان همراه مي شود كه به دليل شرايط جوي فعاليت هاي عمراني در اين فصل از سال متوقف و به اين ترتيب طرح هاي از پيش تعيين شده ما متوقف و فعاليت عقب مي مانيم.

او با پيشنهاد اين موضوع كه براي حل اين مشكل به ظاهر ساده ولي تأثيرگذار، فكري اساسي بايد كرد، ادامه داد: مسئله ديگر در حوزه زيرساخت، عدم توازن در توزيع منابع مالي است با در اختيار داشتن راه آهن، رودخانه، جنگل و جاده هاي مواصلاتي به عنوان چهارعنصر مهم در بخش گردشگري، متأسفانه سهم بري ما در تسهيلات و منابع مالي كم است و به همين خاطر احداث زيرساخت ها با كمترين سرعت ممكن انجام مي شود.

امنيت اقتصادي، مهم ترين دغدغه سرمايه گذاران

حمزه نژاد، مهم ترين آيتم براي سرمايه گذاري در شهرستان را، بحث امنيت اقتصادي دانست و افزود: سوادكوه به لحاظ امنيت اقتصادي، بالاترين درجه و رتبه را دارد ولي آنچه به عنوان مشكل و بحث اصلي در صدور مجوزهاي مربوطه در شهرستان به چشم مي آيد، تصدي گري در اين زمينه است.

كارشناس ارشد مطالعات اجتماعي گفت: همه اختيارات صدور مجوز به ما مربوط نمي شود، مثلاً در پارك جوارم ما فقط صدور مجوز را بر عهده داريم و دخل و تصرف خاصي نمي توانيم داشته باشيم.

بازارچه هاي دائمي، كمك به رونق توليد و اقتصاد

حمزه نژاد به نقش بازارچه هاي دائمي در معرفي و فروش مستقيم صنايع دستي اشاره كرد و ايجاد اين بازارچه را در عرضه مستقيم كالا ضرورت دانست و افزود: بهترين روش براي كمك به توليدكنندگان، ايجاد بازارچه دائمي است تا بتوانند محصولات خود را در معرض ديد عموم قرار دهند.

او بابيان اينكه قوانين و بروكراسي هاي دست وپا گير اداري گاهي فرآيند انجام كار را دشوار مي كند، گفت: طرح هاي زيادي براي فروش محصولات در قالب بازارچه هاي دائمي وجود دارد اما همين قوانين دست وپا گير بسياري از طرح هاي ما را تحت الشاع قرار داده و مانع عرضه محصولات به صورت تجمعي مي شود و توليدكنندگان حوزه صنايع دستي به ناچار محصولات خود را به صورت انفرادي و محدود به فروش مي رسانند.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سوادكوه يادآور شد: در خصوص ايجاد بازارچه دائمي با سرمايه گذاران اين حوزه رايزني و بازارچه با صرف هزينه زياد احداث شد اما هنوز مجوز فعاليت آن را صادر نشده است.

حمزه نژاد تصريح كرد: واحدهاي توليدي خوبي در اين شهرستان وجود دارد كه به رغم پاندمي ويروس كرونا و تعطيلي اجباري، كارگران و نيروهاي خود را حفظ كردند كه مي توان به پارك تفريحي و گردشگري جنگلي جوارم اشاره كرد كه با مديريت درست، اين مجموعه علي رغم مشكلات ناشي از كرونا همچنان سرپاست.

وي به طرح «روستاي بدون بيكار» كه سرمايه گذاري در اين طرح از سوي صندوق كارآفريني اميد و همچنين صندوق توسعه ملي انجام مي شود، اشاره كرد و افزود: بنا شد اين طرح در روستاي «اساس» پل سفيد اجرا شود؛ اين طرح ايجاد فرصت شغلي در قالب طرح روستاي بدون بيكار با پرداخت تسهيلات و توجه به ظرفيت روستاها و استفاده از ظرفيت ديگر دستگاه هاي اجرايي دنبال مي شود.

بوم گردي؛ فرصتي براي اشتغال زايي روستايي

حمزه نژاد در بخش ديگر از سخنانش به موزه آلاشت به عنوان يك مكان گردشگري برجسته در خطه سبز شمال اشاره كرد و كه مورد بي مهري قرارگرفته است، افزود: با رايزني هاي صورت گرفته مقرر شد اين مكان به عنوان موزه صنايع دستي در معرض ديد گردشگران قرار گيرد.

وي از بوم گردي به عنوان ظرفيت مهم اشتغال زايي يادكرد و تشريح كرد: توجه به بوم گردي در طرح هاي اشتغال زايي شهرستان اشاره كرد و گفت: برخورداري از جاذبه هاي طبيعي و آداب و سنن در روستاهاي مازندران بستر مناسبي براي توسعه صنعت بوم گردي به شمار مي رود و اين صنعت از فرصت هاي بي بديل براي ايجاد اشتغال روستايي در اين استان محسوب مي شود.

حمزه نژاد با تأكيد بر اينكه ظرفيت بوم گردي استان بايد باهدف ايجاد فرصت هاي جديد شغلي در مناطق روستايي مورد بهره برداري قرار گيرد، يادآور شد: اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري نقش خوبي در ايجاد اشتغال دارد و با فراهم كردن زمينه اشتغال مسير ورود سرمايه گذاران را به اين حوزه هموارمي كند.

انتهاي پيام/
منبع خبر:
ايلنا
   تاریخ: ۰۸:۱۷ - ۰۱/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۴۶