دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

توافقي براي تجارت 20 ميليارد دلاري
 
توافقي براي تجارت 20 ميليارد دلاري
تجار ايراني آماده سرمايه گذاري در عراق
توافقي براي تجارت 20 ميليارد دلاري

گروه صمت - در ديدار رئيس اتاق بازرگاني كركوك عراق با رئيس اتاق ايران، هر دو طرف، توافق مسئولان دو كشور براي افزايش سطح مبادلات تجاري تا سقف 20 ميليارد دلار را محق شدني عنوان كردند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع كركوك كه به همراه هياتي تجاري به ايران سفر كرده است با غلامحسين شافعي رئيس اتاق ايران ديدار و گفت و گو كرد.
در اين نشست يحيي آل اسحاق رئيس اتاق مشترك ايران و عراق با بيان اينكه اقليم كردستان نقش خيلي خوبي در حوزه روابط ميان ايران و عراق دارد و كركوك هم يكي از استان هاي مهم در عراق است گفت: تعاملات ما با اقليم در همه شرايط چه در شرايط سختي و چه غير آن وضعيت خوبي داشته است.
او با اشاره به توافق مسئولان دو كشور براي افزايش سطح مبادلات تجاري تا سقف 20 ميليارد دلار گفت: در اين مسير مشكلاتي وجود داشته كه خيلي از آن ها حل شده و بخشي ديگر در حال حل شدن است. اميدوارم با شرايط جديد پيش آمده عزم دو كشور و دو ملت به رونق هرچه بيشتر اين مناسبات منجر شود.
شركت هاي ايراني آماده سرمايه گذاري
در كركوك و عراق هستند
غلامحسين شافعي رئيس اتاق ايران هم با بيان اينكه اين اولين هياتي است كه از كركوك به اتاق ايران آمده و اميدواريم اين سفر آغاز حركت هاي سازنده براي آينده باشد بيان كرد: رابطه ايران و عراق كاملاً استثنايي است. چرا كه مسائل اقتصادي صرف براي ما مطرح نيست و با اين كشور رابطه معنوي و احساسي عميق داريم كه اين ارزشمند است.
او با اشاره به اينكه در حال حاضر عراق دومين كشور مقصد صادراتي ايران است ادامه داد: مطابق آخرين آمار، ايران در 7 ماهه نخست سال 1400 بالغ بر 6 ميليارد دلار مبادلات اقتصادي با عراق داشته است؛ اما اين مبادلات نامتوازن است. يعني بيش از اينكه عراق به ايران كالا صادر كند ايران به عراق صادرات داشته است. در حالي كه تجارت جاده دوطرفه است و ما مي توانيم اين موازنه را برقرار كنيم.
شافعي با بيان اينكه كركوك استان نفت خيز عراق است و بيشتر نفت آن به صورت خام صادر مي شود گفت: يكي از مسائل قابل بررسي كه مي تواند منافع خوبي براي هر دو كشور ايجاد كند استفاده از ظرفيت پالايشگاهي ايران است تا نفت عراق از طريق بنادر جنوب به صورت فرآورده صادر شود. اين مي تواند منجر به تهاتر شود. همين طور مي توان نفت عراق را در ايران تصفيه كرده و بنزين آن را به عراق صادرات مجدد كرد. اين اقدامات مي تواند در مبادلات اقتصادي ما تغييرات عمده اي ايجاد كند.
رئيس اتاق ايران به برنامه هاي اشتغال زايي دولت عراق اشاره كرده و ادامه داد: اين امر در سايه سرمايه گذاري هاي مشترك مي تواند اجرايي شود.شافعي با اشاره به تنوع ظرفيت هاي سرمايه گذاري مشترك ميان دو كشور گفت: در بخش هاي دارويي، تجهيزات پزشكي، كشاورزي و مخصوصاً توسعه صنايع كوچك و متوسط امكان همكاري گسترده اي وجود دارد. به ويژه در حوزه خدمات فني و مهندسي و تجهيز زيرساخت هاي عراق، امكانات ايران قابل توجه است و سطح خدمات فني و مهندسي ايران با سطح جهاني قابل رقابت است. همچنين حوزه مسكن، جاده و نيروگاه حوزه هاي مشترك ديگر براي همكاري هستند.
شافعي با تأكيد بر اينكه دست يابي به سطح مبادلات اقتصادي 20 ميليارد دلار با توجه به امكانات دو كشور دور از ذهن نيست بيان كرد: در حوزه گردشگري ظرفيت هاي خوبي وجود دارد و هم گردشگر زيارت و هم گردشگر سلامت مي تواند براي دو كشور حجم قابل توجهي از مبادلات اقتصادي را فراهم كند. مبادله هيات ها و برگزاري نمايشگاه ها پيش زمينه اي براي انجام كارهاي تجاري است و اميدوارم با سفر آقاي صالحي و هيات همراه ايشان به ايران سرفصل جديدي از همكاري هاي اقتصادي بين ايران و استان كركوك به وجود بيايد.
آماده پذيرش شركت هاي ايراني براي مشاركت در بازسازي كركوك هستيم
صلاح الدين صالحي رئيس اتاق بازرگاني و صنايع كركوك هم در ادامه اين نشست با اشاره به اينكه دست يابي به هدف گذاري 20 ميليارد دلاري در سطح مبادلات تجاري دو كشور كار دشوار و دور از دسترسي نيست گفت: اميدواريم پس از اين سفر و انجام سفرهاي مشابه و تبادل هيات هاي تجاري ميان دو كشور تبادلات تجاري و صنعتي بيش از اين ها باشد. او با بيان اينكه كركوك قلب اقتصادي عراق است ادامه داد: كارشناسان نفتي در مطالعات خود بيان كرده اند كه اگر روزي همه چاه هاي نفت در عراق خشك شوند آخرين بشكه نفتي كه از عراق صادر خواهد شدد از آن كركوك خواهد بود.
صالحي با تأكيد بر اينكه مزيت هاي كركوك فقط مزيت هاي نفتي نيست گفت: ما در اين استان منابع معدني فلزي و غيرفلزي بسيار غني داريم كه متأسفانه به بهره برداري و استخراج نرسيده اند. همچنين صدها هزار هكتار زمين كشاورزي حاصلخيز در كركوك وجود دارد كه به دليل شرايط ناامني هنوز به بهره برداري نرسيده اند. متأسفانه نيروهاي داعش بسياري از زمين هاي جو، گندم و ذرت را از بين برده اند.
او با تأكيد بر اينكه كركوك از نظر تجاري و راهبردي نقطه عطف اتصال ايران و عراق است گفت: ما اميدواريم اتاق ايران هياتي تجاري را به كركوك اعزام كند تا فعالان اقتصادي از نزديك در جريان ظرفيت هاي اين استان در حوزه هاي كشاورزي، صنعتي و نفت و گاز قرار بگيرند.
صالحي با اظهار تأسف از اينكه در استان كركوك هيچ نماينده اي از شركت هاي ايراني حضور ندارند گفت: ما تمايل به همكاري هاي مستقيم و حضور اين شركت ها در كركوك هستيم و به سرمايه گذاري هاي مشترك با شركت هاي ايراني براي بازسازي كركوك اميدواريم.
اعزام هيات تجاري ايران به كركوك هم زمان با برگزاري نمايشگاه ايران در كركوك
محمدرضا كرباسي معاون بين الملل اتاق ايران هم در اين نشست با تأكيد بر اينكه ظرفيت همكاري هاي اقتصادي ايران با عراق و به طور ويژه با كركوك خيلي گسترده است و به نظر مي رسد در سال هاي گذشته در خيلي از زمينه ها غفلت شده است گفت: اميدوارم حضور اين هيات در ايران بتواند زمينه ساز شروع يك فعاليت جديد بين ايران و استان كركوك باشد.
او با اشاره به برگزاري نمايشگاه اختصاصي ايران در كركوك در ماه مارس سال آينده ميلادي گفت: با موافقت رئيس اتاق ايران و رئيس اتاق مشترك ايران و عراق مي توان هم زمان با برگزاري نمايشگاه يك هيات تجاري را هم تجهيز كنيم تا در كركوك حاضر شود و فعالان اقتصادي دو طرف از نزديك از ظرفيت ها و توانمندي هاي استان كركوك اطلاع حاصل كنند و بتوانيم پروژه هاي همكار يو سرمايه گذاري مشترك را بين طرفين به امضا برسانيم.
   تاریخ: ۲۲:۴۳ - ۱۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۶۰