دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رشد 5 برابري شركت هاي دانش بنيان در خراسان شمالي/ سرعت توسعه حوزه دانش بنيان بايد افزايش پيدا كند
 
به گزارش خبرگزاري فارس از بجنورد، مقام معظم رهبري مانند چند سال گذشته، سال جاري را نيز از عناوين اقتصادي استفاده كرد تا اين موضوع را گوش زد كند كه در حال حاضر مهم ترين موضوع كه بايد موردتوجه همگان قرارگيري، رشد توليد و اشتغال زايي و به طبع آن رشد اقتصادي است، سال جديد نيز «توليد؛ دانش بنيان، اشتغال آفرين» نام گرفت تا توجه همگان به پيوند دانش و اقتصاد معطوف شود.

به همين دليل با مهران گرمه اي، رئيس پارك علم و فناوري خراسان شمالي درباره اهميت حوزه دانش بنيان و راه كارهاي اتصال اين حوزه به موضوع اقتصاد به گفت وگو نشستيم.

فارس: ابتدا معرفي از خودتان داشته باشيد

من مهران گرمه اي، دكتري كامپيوتر، گرايش معماري سيستم­ هاي كامپيوتري دانشگاه علم و صنعت ايران، عضو هيئت علمي دانشگاه بجنورد و چند سالي است كه توفيق خدمت در حوزه پارك علم و فناوري خراسان شمالي را دارم.

فارس: نظر شما در خصوص شعار سال چيست؟

گرمه اي: به شخصه از پيام و دستور مقام معظم رهبري در سال جاري كه حمايت از حوزه دانش بنيان است و طبيعتاً توجه مسئوليت ما را بيشتر مي كند و به ما دلگرمي مي دهد خوشحال هستم.

فارس: در حوزه فناوري چه خبر است و سياست هاي حمايتي كشور در اين حوزه به شكل است

گرمه اي: طبيعتاً نهايت موضوع در اين حوزه تبديل شدن يك شركت از يك شركت نوپا يا حتي يك واحد فناور كه هنوز تبديل به يك شركت نشده به يك مجموعه دانش بنيان داراي يك اقتصاد پايدار، مقاوم و شكوفاست كه اشتغال چشمگيري ايجاد مي كند و در حوزه اقتصاد تأثيرگذاري شگفت انگيزي دارد.

در اين مسير براي اينكه يك شركت تبديل به يك شركت دانش بنيان شود 2 راه و مسير وجود دارد يكي اين است كه وقتي اين هسته اوليه تشكيل دهنده هنوز وارد فرآيند توليد نشده در شكل يك واحد فن آور در مراكز رشد و مراكز نوآوري در كشور درجاهاي مختلف در زيرمجموعه پارك علم و فن آوري يا در دانشگاه ها كار خودشان را شروع كنند و به تدريج با حمايت هايي كه ارائه مي شود رشد و توسعه پيدا كنند و بزرگ شوند و نهايتاً وارد بازار شوند و طبيعتاً باگذشت زمان و زحمت و تلاش، خودشان را به سطح عالي برسانند.

مسير ديگر نيز اين است كه صنايع موجود وقتي متوجه مي شوند كه فناوري مي تواند برگ برنده آن ها در بازار باشد بيايند بر روي فناوري سرمايه گذاري كند و شركت هايشان را توسعه دهند و كارشان را به شكل فنّاوري و بعد بتوانند با ارزيابي هايي كه انجام مي شود به اين درجه دانش بنيان برسند و بتوانند از آن حمايت هايي كه وجود دارد بهره مند شوند طبيعتاً اين 2 مسير وجود دارند هر دو نتيجه مي دهند.

فارس: در خراسان شمالي وضعيت شركت هاي دانش بنيان چگونه است؟

گرمه اي: امروز در خراسان شمالي 31 شركت دانش بنيان داريم، در سطح كشور كمي با استان متفاوت است و تقريباً 20 درصد شركت هاي دانش بنيان، شركت هاي دانش بنيان پاركي هستند و در استان ما از 31 شركت 22 شركت در حال حاضر در پارك مستقر هستند و اين نشانه اين است كه ما هنوز در حوزه صنايع استان جاي كار زيادي داريم.



طبيعي است كه هرچقدر اكوسيستم و مجموعه بيشتر رشد كند و بزرگ شود بيشتر به خودش كمك مي كند و توسعه را تسريع مي كند و اين دقيقه همان چيزي است كه مقام معظم رهبري مطالبه مي كنند، يعني سرعت رشد حوزه دانش بنيان اگر افزوده شود خودبه خود يك هم افزايي در آنجا شكي مي گيرد.

در اين حوزه يك واژه در آن دستور وجود دارد كه انتخاب آن را خيلي هوشمندانه است، اشغال آفريني در شركت هاي دانش بنيان خيلي وقت ها اشتغال زايي فقط اتفاق نمي افتد اشتغال جديد پديده مي شود يعني اشتغالي كه درگذشته اصلاً وجود نداشته است كسي به آن پيشه مشغول نبوده پس اين هم خودش يك نكته بسيار حائز اهميت است.

فارس: در پارك سياست چيست و بايد چه اتفاقي رخ دهد؟

گرمه اي: يكي از وظايف پارك اين است كه واحدهاي كوچك را كه هنوز بعضي از آن ها تبديل به شركت نشده اند اما نوآوري جدي در آن ها هست و علاوه بر پژوهش هاي معمول يا نوآوري عادي در آن اميد اقتصادي هم وجود دارد پس ما به دنبال هر نوع نوآوري و فناوري نيستيم ما به دنبال آن دسته از نوآوري هايي هستيم كه مي توانند تبديل به فرصت هاي اقتصادي جدي شوند.

طبيعتاً يك قسمتي از دستاوردهاي علمي كه در دانشگاه هاي كشور ايجاد مي شود و يا يك قسمت از نوآوري هايي كه در سطح جامعه بروز پيدا مي كند، خوراك پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد مي شود. 

واحدها به پارك مراجعه مي كنند و شناسايي مي شوند، نوعاً ديده مي شود، آسيب ندانستن وجود دارد مثلاً اينكه در جمهوري اسلامي ايران حمايت جدي بر سر اين حوزه وجود دارد اما مي بينيم بعضي وقت ها جامعه از اين موضوع آگاهي ندارد طبيعتاً پس ما هم تلاش مي كنيم تا با امور ترويجي در سطح دانشگاه هاي و در سطح جامعه اين فرصت هاي حمايتي را كه چه نزد ما هست چه نزد ساير حاميان اين حوزه اين ها را بشناسانيم تا ورودي بيشتر شود.



پس گام اولي كه برمي داريم سعي مي كنيم امور ترويجي خودمان را بيشتر كنيم و براي اينكه به لحاظ فرهنگي در جامعه تأثيرگذار باشيم در همين زمينه هم سعي مي كنيم از ساير نهادهاي حامي در اين حوزه چه در سطح ملي و چه در سطح استاني كمك بگيريم دانشگاه ها، سازمان هاي مختلف معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و صندوق شكوفايي نوآوري كشور در كنار ما هستند و كمكمان مي كنند اين واحدهاي كوچك وقتي به ما مراجعه مي كنند حتي درزماني كه تبديل به شركت نشدند به شكل رشد مقدماتي مي توانند تحت حمايت قرار بگيرند.

فارس: چه مدت زمان به شركت ها داده مي شود؟

گرمه اي: يك بازه 6 تا 9 ماهه در اين بازه مي توانند دستاوردهاي فكري خودشان را تثبيت كنند اگر اختراعي دارند آن را به ثبت برسانند تبديل به چارچوب حقوقي بشوند تا چهارچوب حقيقي يعني به شكل شركت ثبت كنند و گروهشان را منسجم كنند و بسازند.

يك جاهايي علي رغم اينكه مخصوصاً افرادي كه سن و سال آن ها بيشتر است يا به لحاظ اجتماعي و علمي جاافتاده تر هستند اين مشكلات را بيشتر داريم افراد فكر مي كنند كه همه ملزومات موردنياز و همه آگاهي هاي لازم براي پيش بردن آن كسب وكار نوآورانه رادارند كه در اغلب موارد چنين نيست ما كارهاي مشاوره اي جدي انجام مي دهيم هم دانه به دانه مشاوره مي گيريم مشاورين خبره، هم در مواردي كه نيازمندي هاي فكري دارند سعي مي كنيم كه برويم و كارگاه هاي آموزشي مؤثري برگزار كنيم كه اين ها را در اين مسير احتمال اشتباهات را كاهش بدهد و احتمال شكست را پايين بياورد و كار را تسريع مي كند.



در دوره رشد و مقدماتي و در تمام دوران رشد، شركت ها از اين حمايت فكري برخوردار هستند اما اتفاقاتي كه مي افتد در طي اين دوران وقتي يك شركت شكل نگرفته است يا سال هاي ابتدايي كار آن است تهيه كردن دفتر كار الزامات و ملزومات يك محيط اداري تهيه كردن كارگاه و تجهيز كردن آن در اختيار گرفتن اختيارات آزمايشگاهي كه براي كارهاي جديد لازم است، اين ها بعضي وقت ها تبديل به چالش هاي بزرگ مي شود ما اين چالش ها را حل مي كنيم. مثلاً اگر شركتي چه در مرحله رشد و مقدماتي چه در مراحل بعدي نياز به دفتر كار داشته باشد ما تعدادي دفتر كار با مساحت هاي مناسب داريم كه در اختيار آن ها قرار مي گيرد.

اصطلاحاً ما ساختمان هاي چند مستاجره داريم و در اين ساختمان هاي چند مستاجره هر شركت دفتر كار خودش را دارد محيط خصوصي خودش را دارد اگر نياز به امكانات اداري داشته باشد آن امكانات در آنجا مهيا است و به طور اشتراكي مي توانند از آن استفاده كنند امكانات پذيرايي همچنان سالن جلسات كه طبيعتاً يك شركت نوپا به تعداد بسيار زيادي جلسات و پيگيري ها ارائه و غيره نياز دارد و ما اين را ما تدارك مي بينيم و ما داريم در اختيار آن ها مي گذاريم.

فارس: بعد از مدت معين شده چه اتفاقي مي افتد؟

گرمه اي: وقتي كه 6 تا 9 ماه را در رشد مقدماتي طي كرد و تبديل به شركت شد و چارچوب پيدا كرد مي تواند تا 3 سال در دوران رشد خودش مهمان ما باشد در طي اين مدت تمام تلاش بر اين است كه محصول يا خدمت اين دوستان به سطح جامعه ارائه بشود و به فروش برسد و اشكالات آن رفع شود رقابتي بشود و اقتصادي شود و اصطلاحاً اين كسب وكار راه بيافتد در اين مسير آن هايي كه به لحاظ فنّاوري و فناوري و نوآوري چشمگير هستند آن ها را معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ارزيابي مي كند و آن ها نشان دانش بنيان دريافت مي كنند وقتي اين نشان را دريافت كردند آن موقع حمايت هاي آن ها يك پله بالاتر مي رود و در سطح ملي اتفاق مي افتد.

فارس: وضعيت شركت هاي دانش بنيان در خراسان شمالي چگونه است؟

گرمه اي: تقريباً 140 واحد فناوري در استان در حمايت پارك و مراكز رشد هستند از اين تعداد 22 واحد دانش بنيان هستند طبيعتاً تسهيلات و حمايت هاي ما براي اين ها لازم نيست و از سطح ملي اين حمايت ها دريافت خواهد شد بنابراين ما خودمان رويكرد و ديدگاهمان اين است كه هر چه بيشتر شركت هاي ما موفق شوند به درجه دانش بنيان نائل بيايند كه ما منابع مالي و منابع حمايتي براي شركت هاي كوچك و نوپا باقي بماند و آنجا بتوانيم مؤثرتر حمايت كنيم.

طبيعتاً برنامه هاي ما براي سال جديد بايد متفاوت باشد و خودمان به اين فكر مي كرديم كه بايد با سرعت در اين حوزه پيش رفت و برنامه ها و فكرهايي داشتيم شايد يك مقدار با  طمأنينه سعي مي كرديم پيش برويم و فكر مي كنم الآن وقت اين است كه آن طمأنينه كنار بگزاريم و با سرعت و با تلاش مضاعف يا دو برابري مضاعف در اين مسير پيش بريم تا حدي براي خودمان مسير روشن است اما طبيعتاً در سطح ملي سياست گذاران و متفكريني هستند كه به جد به دنبال اجراي اين دستور هستند و طبيعتاً آن دستورات و سياست ها و تفكرات وارد خواهد شد.

فارس: حمايت هاي مالي بايد در سال جديد چگونه مديريت شود؟

گرمه اي: در صحبت هاي مقام معظم رهبري موضوعي بود كه پول پاشي نتيجه نمي دهد اصطلاحاً بايد پول هوشمندانه هزينه كرد ما هم اين مسئله را لمس كرده بوديم كه خيلي وقت ها حمايت مادي نيست كه كار را به نتيجه مي رساند كارهاي ديگري بايد كرد كارهاي انساني بايد انجام داد حتي حيطه هاي مهندسي به عنوان مثال شبكه سازي از قديم گفتند يكدست صدا ندارد وقتي ما مي توانيم توفيقات بزرگ پيدا كنيم كه واحدهاي فناور و شركت هاي دانش بنيان اين ها باهم ديگر تبديل به شبكه شوند و هركدام گوشه اي از كار توليد را بگيرند و يا باهم معامله كنند اين به شدت كمك مي كند.



در رويدادهاي نمايشگاهي يكي از مواردي كه به شركت ها پيشنهاد مي دهيم اين است كه برويد شركت هاي رقيب را رفيق كنيد برويد در نمايشگاه شركت هاي همكار پيدا كنيد كه اين اتفاق تا الآن دستاوردهاي جدي داشته يكي از برنامه ها اين است كه در اين مسير قدم برداريم.

يكي ديگر از موضوعاتي كه ما به آن رسيديم اين است كه  يك قسمتي از مشكلات در اين حوزه ناشي از مشكلات فرهنگي است، بدون تعارف ماسال هاي سال است كه در معرض يك جنگ فرهنگي قرار داريم كه به دنبال اين است كه جوان ايراني نمي تواند و نمي شود يا نمي گذارند با انعكاس اخبار منفي و چنين چيزهايي را القا كنند.

يكي ديگر از موضوعاتي كه ما واقعاً به آن مي پردازيم و چند سالي هست كه در اين حوزه تلاش مي كنيم ولي بايد اين تلاش با شدت بيشتري اتفاق بيافتد كار فرهنگي در اين حوزه است اين كار فرهنگي مي تواند در رويدادهاي فناوري و كارآفريني رقم بخورد به همين دليل هر آن يك از دستگاه ها دانشگاه ها و مجموعه هاي استاني كه شروع كردند به برگزاري يك رويداد ما در كنارشان قرار گرفتيم.

فارس: فرايند كمك هاي مشاوره اي در پارك چگونه است؟

گرمه اي: يكي از موضوعاتي كه خودمان متوجه شديم وجود دارد و بايد در جهت حل آن قدم برداريم اين است كه بعضي وقت ها اتفاق مي افتد واحدهاي فناور گروه هايي كوچكي دارند هسته اوليه يك شركت را بنيان گذاري مي كنند نيازهاي فكري دارند كه ما آن نيازهاي فكري را اغنا نكرده ايم بعضي وقت ها اين نيازهاي فكري را اظهار كردند كه ما درزمينهٔ فلان كار نياز به مشورت داريم و توانايي آن را به طور كامل شايد نداشته باشيم.

اين يك جنبه موضوع است جنبه ديگر موضوع  اين است كه، نمي دانيم كه نمي دانيم! اين بدتر است در هر دو اين حالت ها بايد در كنار آن شركت يك يا چند مشاور امين قرار بگيرد يك مشاور امين مشاوري است كه خيلي چيزها را مي داند و بلد است براي هر چيزي لازم نيست برود جاي ديگر و كمكي بردارد بياورد و آن چيزي را هم كه نمي داند راه به دست آوردن آن را بلد است اين تيپ مشاوره و اين تيپ كار حمايتي را ما در دانشگاه ها مي توانيم پيدا كنيم پس اينجا دست نياز به سوي دانشگاه ها دراز كرديم.

فارس: وضعيت زيرساختي پارك ها در خراسان شمالي چگونه است:

گرمه اي: يك حوزه حمايتي از جنس زيرساخت فيزيكي وجود دارد، در طي يك بازه سه ساله زيرساخت هاي استقرار و فضاهاي فيزيكي پارك علم و فناوري تقريباً ده برابر رشد كرده و اميدواريم با همين سرعت اين موضوع به پيش برود.

طبيعتاً وقتي كه 140 واحد فناور در حمايت وجود دارد اينكه به طور مثال الآن 11 هزار مترمربع به تخمين فضاي فيزيكي در اختيار ما هست و من فكر مي كنم كه عددي شبيه به مثلاً 2.5 الي 3 برابر ديگر بايد رشد كند در يك بازه چشم انداز يك الي دوساله تا ما بتوانيم به طور مؤثرتر ميزبان اين واحدها باشيم.

فارس: آيا رشد چند برابري شركت هاي دانش بنيان شدني است؟

گرمه اي: در سفر آقاي دكتر ستاري، معاون محترم رياست جمهوري به استان و آقاي دكتر خيرالدين معاونت فناوري وزارت علوم در گزارش هايي كه داشتيم و خدمت دوستان ارائه شد يك نكته مثبتي را باافتخار عرض كردم قبل از فرمان اخير، رهبري فرموده بودند اينكه سهم اقتصاد دانش بنيان در كشور  حول يك درصد است كم  است ايشان فرمود ند كه بايد 5 برابر شود در آن گزارش خدمت دوستان عرض كردم كه ما در يك بازه به طور مثال سه ساله يا كمتر تعداد شركت هاي دانش بنيان استانمان بيش از 5 برابر رشد كرد و از 6 الي 7 عدد به 30 رسيد من اين را به اين جهت عرض كردم كه بگويم شدني است.

فارس: آيا شركت هايي در خراسان شمالي وجود دارند كه اكنون به دوره بلوغ و اشتغال آفريني رسيده باشند؟

گرمه اي: من براي مثال 2 شركت را نام مي برم، يكي از شركت هايي كه پاركي هم نيست يكي از حاميان جدي حوزه فناوري استان هم هست و يكي از سرمايه گذاران اصلي صندوق پژوهش و فناوري استان شركت آذين فورج است يك شركت دانش بنيان جدي كه با 700 نيرو و اقتصاد بسيار شكوفا، آذين فورج 5 محصول دانش بنيان، 7 محصول ديگر در حال داوري دارد اين ها از حوزه صنعت آمدند و طبيعتاً يكي از افتخارات استان است.

شركت دومي به نام آراديان فرآور آريا مخفف آلفا محل استقرار شايد يكي از نامساعدترين مكان هاي براي صنعت در استان باشد در شهرك شهيد محمد زاده در درق شركت دانش بنيان بسيار موفق با سرعت توسعه بسيار چشمگير كه ريشه اش در پارك علم و فناوري قرار دارد و توسعه چشمگيري براي آن منطقه ايجاد كرده و من اطمينان دارم آينده آن منطقه اين شركت و اين مجموعه كه از دوروبرهاي آن شركت شكل مي گيرد.

فارس: مشكلات سد راه كدامند؟

گرمه اي: اگر بخواهيم كاستي ها و موضوعاتي كه ممكن است چالش ايجاد كند را نام ببريم، يكي از آن ها، كمبود زمين است كه در حوزه پارك علم و فناوري كه اين موضوع ناشي از اين است كه درزماني كه پارك علم و فناوري استان تأسيس شده به مقدار كافي و در جاي مناسب اين واگذاري اتفاق نيفتاده موانع قانوني هم در واگذاري وجود دارد.



 

يكي از كارهايي كه پارك علم و فناوري انجام مي داده اين است كه وقتي اين شركت ها توسعه پيدا كردند و بزرگ شدند اگر مقياس آن ها شد مقياس استقرار در شهرك هاي صنعتي طبيعتاً مهاجرت مي كنند به شهرك صنعتي فقط حوزه پژوهشي و تحقق و توسعه آن ها در پارك مي ماند اگر اين ها كارشان به شكلي بود كه در مقياس كارگاهي اتفاق مي افتاد كارگاه خودشان را مي توانند در اراضي پارك علم و فناوري يك تكه زمين به آن ها واگذار مي شود بسازند و آنجا مستقر بشوند ما در اين حوزه يك مقدار مشكلات قانوني داريم يك مقدار مشكلات زيرساختي داريم اين آن چيزي است ما را نگران مي كند.

طبيعتاً در يك بازه كوتاه به دليل حمايت هاي معاونت علمي و كمك استان تعداد واحدهاي فناور استان به شدت رشد كرده و همه جوان هستند و من نگران اين هستم كه همه اين واحدهاي جوان به سرعت به مرحله اي مي رسند كه ما بايد گام هاي بعدي حمايت را در كنار اين ها باشيم و طبيعتاً اين مسئله و اين معضل را حل كنيم.

موضوع بعدي اين است كه مقداري در بحث مجوزها در استان محدوديت هايي داريم كه البته اين ها را خودمان از پس حل كردن آن بر خواهيم آمد.

طبيعتاً اين نگاه ويژه اي كه امسال وجود دارد به ما كمك خواهد كرد كه بتوانيم اين موضوع را راحت تر پيش ببريم يك كارگروهي كه در سطح استان هاي مختلف كشور در حال شكل گرفتن است و ما پيشنهاد داديم در استان ما هم شكل بگيرد «كارگروه حمايت از دانش بنيان و فناوري» است اين هم مي تواند بسيار تأثيرگذار باشد مخصوصاً وقتي كه شخص آقاي استاندار در رأس مديريت موضوع قرار بگيرند.

يكي از مهم ترين كارها اين است كه دستوري كه مقام معظم رهبري صادر كردند براي خودمان و براي جامعه مرور كنيم و كار فرهنگي روي موضوع كنيم كه جوانان ما در رؤياهايشان خودشان را يك كارمند پشت ميز يا كارگر يك كارخانه نبينند و كارآفرين ببينند.

فارس: با توجه به اينكه حدود 45 درصد مردم استان روستانشين هستند، چه تدبيري براي اين موضوع شده است؟

گرمه اي: در خراسان شمالي ميزبان مركز نوآوري روستاي خلاق هستيم كه در معاونت علمي براي حمايت ملي دوشاخه به رسميت شناخته مي شود، يكي از اين شاخه ها حوزه دانش بنيان است يكي ديگر حوزه صنايع خلاق در حوزه صنايع خلاق ما از استان هاي ديگر زودتر موضوع را شروع كرديم در پارك علم و فناوري زودتر متوجه شديم كه اين چهل تيكه فرهنگي كه اسمش خراسان شمالي است خودش سرمايه بزرگي است.

نتيجه آن شد كه سه سال پيش مركز نوآوري روستاي خلاق را در شيروان راه اندازي كرديم در اين مركز تعداد قابل توجهي شركت وجود دارند كه دارايي فرهنگي را با خلاقيت و دارايي هايي كه به طور خاص در روستاها داريم داشته هاي ما و پتانسيل هاي ما در روستاها به حوزه اقتصاد وصل مي كنند.

فارس: ارتباط با ادارات و سازمان ها چگونه است؟

گرمه اي: با ميراث فرهنگي و ما برنامه ويژه داريم، با جهاد كشاورزي همچنين و تا حدي اداره كار و صنعت و معدن و در اين حوزه ها بايد بيشتر پيش برويم.

وقتي در خيلي از شاخص ها استان را در سطح ملي مقايسه مي كنيم در رده بعد از 20 قرار مي دهيم اما در اين حوزه ما در رده 7 تا نهم با استان هاي بزرگ داريم رقابت مي كنيم و شركت هاي خراسان شمالي در اين حوزه موفق شدند كه به توفيقاتي برسند.

نكته اي كه در خصوص جهاد كشاورزي وجود دارد و يكي از گلايه هاي بجاي مقام معظم رهبري در صحبت هايشان بود اين بود كه چرا در حوزه كشاورزي و منابع طبيعي ما داشته هايمان در حوزه دانش بنيان كم است.



اشكال كار اينجاست كه در اين حوزه برخلاف بعضي ديگر از حوزه هاي علمي كه كار زود به ثمر مي نشيند و كار به اين زودي ها به ثمر نمي رسد در همين حوزه بخواهيم مقايسه كنيم و بخواهيم مثالي بزنيم ما آنجايي كه فعاليت اقتصادي شبيه به كاشتن گندم است طبيعتاً يك سال سرمايه گذاري زماني لازم است.

فعاليت در حوزه هاي صنعتي خيلي جاها واقعاً در يك سال نتيجه به دست مي آيد اما در حوزه كشاورزي اين طور نيست.

وضعيت استان در حوزه كشاورزي چگونه است؟

گرمه اي: در استان ما اين حوزه كارش شروع شده همين الآن بيش از 35 درصد واحدهاي فناور در حوزه كشاورزي، منابع طبيعي و به طوركلي گره خورده در روستا قرار دارند، اما تعداد شركت هاي دانش بنيانمان كم است يكي از دلايل ساده اين است كه در اين حوزه سختگيري در حوزه دانش بنيان زياد است اما يك دليل ديگر اين است كه بايد مدت طولاني تري حمايت ها را به شكل مستمر پشت شركت هاي اين حوزه گذاشت تا نتيجه به دست بيايد.

ما در اين حوزه مي توانيم قول بدهم كه با تغييراتي كه دارد پيش مي آيد و با سرمايه گذاري كه در استان اتفاق افتاده در 2 الي 3 سال آينده شاهد رشد خواهيم بود، شاهد رشد چشمگيري هم خواهيم بود.

الآن شركت هايي داريم كه توفيقات جدي پيدا كردند تعداد و كيفيت و تنوع و ميزان موفقيت اين ها رو به رشد جدي خواهد بود و بايد حمايت ها در اين حوزه را حفظ كنيم اما اگر يك بازه كوتاهي حمايت از اين شركت ها دچار وقفه شود هر آنچه در چند سال به دست آورديم از دست مي رود.

در حوزه كشاورزي و منابع طبيعي اين اتفاق مي تواند تأثير بدتري داشته باشد من اميدوارم كه با حمايت هايي كه در اين حوزه اتفاق مي افتد ما نتايج خيلي چشمگيرتري هم در طي سال جاري و سال هاي بعد دريافت كنيم.

در حوزه جهاد كشاورزي به طور خاص من فكر مي كنم نياز به كمك هاي بيشتر داريم، با توجه به اينكه در استان هنوز خيلي از واحدها دانش بنيان نشده اند از 140 واحد فناور استان تقريباً 50 واحد در حوزه كشاورزي و منابع طبيعي است تقريباً 50 تا در حوزه الكترونيك، آيتي و هوشمند سازي هستند به طور ويژه با جهاد كشاورزي مي شود كاركرد شايد اصلاً مصلحت بر اين باشد كه از آن دوستان خواهش كنيم يك چارچوب و يك ساختار به مجموعه خودشان براي حمايت از اين شركت ها اضافه كنند.



ما خيلي وقت ها در حوزه جهاد كشاورزي مانعي كه پيدا مي كنيم اين است كه مثلاً در سطح استان درك كافي و اغنا از كفايت تلاش ها در يك حوزه براي يكي از شركت ها وجود دارد اما وقتي مي خواهيم كه در سطح ملي در مورد آن تصميم گيري شود مثلاً سازمآن هاي بالادستي آنجا گير مي افتد و اين ها از استان ما دوستان جهاد كشاورزي  پيگيري ها را شروع مي كنند.

ما به عنوان نهاد بيروني علاقه منديم كه جهاد كشاورزي استان با توجه به بلوغي كه دارد اختيارش را داشته باشد.

به عنوان مثال در حوزه ماشين آلات كشاورزي شركتي داريم كه تراكتور باغي و تيلر توليد مي كند اين نيازمند مجوزي است كه كشاورز با داشتن آن مجوز روي اين محصول بتواند از تسهيلات بانكي برخوردار شود، اين خيلي طول كشيد دوستان در استان هم پيگيري هاي مفيد انجام داده اند ما خودمان هم خيلي پيگيري كرديم اما اينجا واقعاً خواسته ما اين است كه دست اداره كل جهاد كشاورزي استان ما در اين زمينه ها بازتر باشد و به تشخيص خودشان بتوانند اقدام كنند حداقل در سطح استاني به تشخيص خودشان بتوانند اقدام كنند.

فارس: وضعيت همكاري اداره كار با شركت ها و پارك چگونه تعريف مي شود؟

گرمه اي: با اداره كار اتفاقاً جهت پيش برد اهدافمان خيلي هم راستا و نزديك است آن ها متمركز بر اشتغال هستند و ما متمركز بر ثروت آفريني از حوزه فناوري، نقطه اشتراك ما آنجايي پررنگ تر مي شود كه وقتي يك شركتي فناوري و نوع آوري دارد سود حاصل از فعاليت آن شركت بيشتر از اينكه متمركز بر ابزارآلات و سرمايه گذاري و غيره از علم و دانش و نوع آوري به دست مي آيد در اين صورت آن عواملي كه مي توانند اشتغال افراد را تهديد كنند خيلي كمتر هستند.

اميدواريم در سال جاري اين كمك ها را پررنگ تر هم ببينيم، چه اداره كار چه اداره صنعت و معدن يا جهاد و ميراث در كنار اين ها صندوق هاي حمايتي براي توسعه كسب وكارها در آن حوزه وجود دارد، واقعاً بايد تشكر كنيم از صندوق كارآفريني اميد به عنوان نمونه كه اصلاً ديدگاه و تفكرشان از گذشته در استان ما برخلاف خيلي از استان ها ديگر بر اين بوده است كه بيايند از شركت دانش بنيان پاركي و شركت هاي دانش بنيان حمايت كنند همچنين جاي تشكر ويژه وجود دارد از بنياد بركت واقعاً بعضي وقت ها به دوستان ميگويم اگر در كمبود منابع در سال هاي گذشته صندوق كارآفريني اميد و بنياد بركت در كنار ما نبودند حداقل نيمي از دستاوردهاي امروز نبود.

فارس: وضعيت ارتباط با شهرك هاي صنعتي چگونه است؟

گرمه اي: ما در منطقه ويژه اقتصادي بجنورد، يكي از واحدهايمان در حال ساختن كارخانه است در شهرك صنعتي شهيد محمد زاده، در شهرك صنعتي شماره 3 بجنورد و يكي ديگر از واحدهايمان در حال گرفتن زمين است كه برود و صنعت خودش را شروع كند.

تفكر شهرك كارگاهي تفكر بسيار پسنديده اي بوده است كارگاه كوچك خب آنجا هم ما شركت داريم شركت پاركي كه از پارك شروع شده و به آنجا رفته و الآن شركت دانش بنيان است و محصولات و تجهيزات حوزه اينترنت اشيا توليد مي كند.

در شهرك صنعتي اسفراين واحدي داريم كه توليد فولاد انجام مي دهد  واحد آذين فورج ديواربه ديوار شهرك صنعتي اسفراين است در روستاها هم همچنين بعضي  از واحدهاي ما به دليل فعاليتشان در روستاها پراكنده هستند.

انتهاي پيام/آ/ي
منبع خبر:
خبرگزاري فارس
   تاریخ: ۱۵:۲۶ - ۱۵/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۶