دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فعال شدن 26 دانشگاه براي اجراي طرح هاي «مزيت استاني»
 
مدير كل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: تاكنون 26 دانشگاه براي اجراي طرح هاي «مزيت استاني» فعال شده اند و در راستاي توسعه اشتغال و تقويت زنجيره ارزش اقداماتي را انجام داده اند.
مدير كل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: تاكنون 26 دانشگاه براي اجراي طرح هاي "مزيت استاني" فعال شده اند و در راستاي توسعه اشتغال و تقويت زنجيره ارزش اقداماتي را انجام داده اند.

به گزارش بازاركار، محمد سعيد سيف در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اجراي طرح هاي مزيت استاني توسط دانشگاه ها توضيح داد و گفت: در دانشگاه ها چه در تهران و چه در استان هاي مختلف، تخصص هاي مختلف، امكانات و توانمندي هاي متفاوتي چه از لحاظ هيات علمي، آزمايشگاه ها، كتابخانه ها و.. وجود دارد اما متاسفانه تا كنون جهت گيري هاي مشخص و دقيقي نداشته است. از يكسال پيش تاكنون در دانشگاه ها در استان هاي مختلف مزيت ها شناسايي شده اند و قرار شد دانشگاه ها امكانات خود را در جهت رفع چالش ها و تقويت مزيت هر استان به كار بگيرند؛ خوشبختانه تاكنون در برخي استان ها اين كار صورت گرفته و وزارت كشور و سازمان ها و نهادهاي استاني نيز به ما در راستاي اجرايي شدن اين طرح كمك كرده است

مدير كل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با اشاره به اينكه تاكنون 28 طرح مزيت استاني از سوي دانشگاه ها به وزارت علوم اعلام شده و دانشگاه ها براي اجرايي شدن اين طرح ها ورود كرده اند، گفت: به عنوان نمونه دانشگاه اروميه در بحث پسماندهاي ناشي از باغات كشاورزي كه يك معضل و دغدغه براي استان آذربايجان غربي محسوب مي شود، ورود كرده است تا راهي براي جلوگيري از آلودگي ناشي از رها شدن اين پسماندها پيدا كنند و يا اينكه چگونه از اين پسماندها استفاده بهينه داشته باشند؛ در همين راستا دانشگاه اروميه با استانداري همكاري هاي خوبي داشته و تعدادي از اساتيد بر روي اين طرح متمركز شده اند.

سيف ادامه داد: يكي ديگر از طرح ها، درباره پسته دامغان، بالا بردن توليد، كاهش آفت ها و مشكلات كشاورزان درباره اين محصول است؛ در همين رابطه دانشگاه دامغان و پژوهشگران بر روي اين موضوع متمركز شده اند و اين موضوع را به عنوان ماموريت استاني براي خود تعريف كرده است تا ضمن احصا چالش ها، به ارائه راهكارهايي در اين زمينه بپردازد.

وي افزود: مثالي ديگر اينكه دانشگاه يزد بر روي بحث گردشگري در اين استان متمركز شده است؛ يعني دانشگاه به دنبال اين است كه با ارائه راه حل هايي در حوزه گردشگري، ارزش افزوده بهتري براي استان ايجاد كند؛ در همين راستا حتي برخي از اعضاي هيات علمي فرصت مطالعاتي خود را در اين زمينه گذرانده اند. همچنين دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل به موضوع شاليزارها و كشت برنج در استان ورود كرده است و با توجه به اينكه بسياري از مردم استان در اين زمينه اشتغال دارند، دانشگاه در تلاش است راه حل هايي براي رفع مشكلات كشت ارائه كند. دانشگاه نوشيرواني در راستاي رصد محدوده هاي كشاورزي از فناوري پهپادي استفاده كرده است.

وي ضمن اشاره به اينكه با شناسايي طرح مزيت استاني، هر دانشگاه و مؤسسه آموزشي به يك قطب تخصصي تبديل مي شوند، افزود: خوشبختانه موضوع ماموريت گرايي از دغدغه هاي اصلي وزير علوم، تحقيقات و فناوري است و دكتر زلفي گل بارها بر اهميت مأموريت گرايي و حركت همگام با نيازهاي جامعه و صنعت و ارتقاي كيفيت آموزش، پژوهش و توليد علم و فناوري تاكيد كرده اند؛ جاي اميدواري است كه توجه به مزيت هاي استاني پيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.

سيف تصريح كرد: دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در راستاي حمايت از طرح هاي مزيت استاني دانشگاه هاي كشور اقدامات مناسبي را پيگيري كرده است كه از جمله آنها مي توان به حمايت مالي مستقيم از طرح هاي مزيت استاني، همكاري با بنياد ملي نخبگان در راستاي حمايت از طرح هاي مزيت استاني در سال هاي 1399 و 1400، همكاري با بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي در راستاي سرمايه گذاري و حمايت از طرح هاي مزيت استاني، برگزاري رويداد تجارب دانشگاه ها در ماموريت گرايي و بهره برداري از مزيت هاي استاني با حضور استانداري هاي سراسر كشور اشاره كرد.

وي در پايان گفت: از ابتداي سال 1399 تاكنون 26 دانشگاه با تكيه بر توانمندي ها و مزيت هاي استاني و توجه به توسعه و بهره وري از مزيت هاي خود اقداماتي از جمله فرصت مطالعاتي اعضاي هيات علمي در جامعه و صنعت، پايان نامه هاي مسئله محور، انعقاد قرارداد پروژه با بنياد ملي نخبگان، معاونت علمي و فناوري، بخش خصوصي و شركت هاي دولتي، گذراندن دوره هاي كارآموزي و كارورزي دانشجويان و برگزاري رويدادهايي كارآفريني و حل مسئله مرتبط و با هدف حل چالش هاي استاني، بهبود كسب و كارهاي مرتبط، تشكيل شركت هاي جديد و توسعه اشتغال و تقويت زنجيره ارزش به طرح هاي مزيت استاني ورود كرده اند.

كد خبر 5333103
منبع خبر:
بازار کار
   تاریخ: ۲۳:۴۰ - ۳۰/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۳۴