دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

«جهش توليد در ديم زارها» طرح دانش بنيان و اشتغال آفرين
 
طرح جهش توليد در ديم زارها كه طي سال 1399 با تكيه بر دانش فني مبتني بر پژوهش در موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور به مركزيت مراغه تدوين شد و بعدها مورد استقبال مسئولان رده بالاي كشور قرار گرفت، نه تنها جلوه اي از يك كار جهادي دانش بنيان به شمار مي رود، بلكه اشتغالزا و امنيت آفرين است.
طرح جهش توليد در ديم زارها كه طي سال 1399 با تكيه بر دانش فني مبتني بر پژوهش در موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور به مركزيت مراغه تدوين شد و بعدها مورد استقبال مسئولان رده بالاي كشور قرار گرفت، نه تنها جلوه اي از يك كار جهادي دانش بنيان به شمار مي رود، بلكه اشتغالزا و امنيت آفرين است.
اجراي اين طرح دانش بنيان طي پاييز 1399 مورد توافق وزارت جهاد كشاورزي و ستاد اجرايي فرمان امام (ره) قرار گرفت تا افزايش بهره وري تمام محصولات زراعي ديم و همچنين افزايش سطح زيرِكشت ديم برخي محصولات نظير گياهان علوفه اي و دانه ها روغني ديم در تمام مناطق ديم كاري كشور با توجه به امكانات و شرايط موجود مدنظر قرار گيرد.
به گفته "خشنود عليزاده" رئيس موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور، با اجراي اين طرح توليد محصول بر اساس شرايط اقليمي كشور به معناي واقعي كلمه افزايش مي يابد و نقطه قابل تامل اينكه در برنامه پنج ساله تدوين شده، تنش خشكسالي حداقل براي 2 سال نيز پيش بيني شده است.
اختصاص 200 ميليارد تومان تسهيلات بيانگر موفقت طرح در گام نخست
طي اسفند سال گذشته نيز 200 ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت براي تامين نهاده هاي طرح جهش توليد در ديم زارهاي كشور در قالب يك تفاهم نامه همكاري چهارجانبه اختصاص يافت كه بيانگر موفقيت اين طرح در گام نخست است و عزم مديران جهادي براي توليد دانش بنيان و اشتغال آفرين را نشان مي دهد.
اين تفاهم نامه استفاده از تسهيلات تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 براي طرح جهش توليد در ديم زارهاي كشور ميان وزارت جهاد كشاورزي، وزارت اقتصاد، صندوق كارآفريني اميد و ستاد فرمان اجرايي امام ( ره) منعقد شد و بر اساس آن تسهيلاتي با نرخ سود 12 درصد براي تامين نهاده هاي كود، سم، بذر و ماشين آلات به كشاورزاني كه در طرح جهش توليد در ديمزارها مشاركت دارند، پرداخت مي شود.
"عليرضا مهاجر" معاون امور زراعت وزارت جهاد كشاورزي نيز با بيان اينكه اين طرح به افزايش عملكرد در واحد سطح و بهره وري در اراضي ديم و امنيت غذايي كشور كمك مي كند، در حاشيه امضاي همين تفاهم نامه، به اجراي آن در 15 استان كشور اشاره كرده بود كه اشتغال مبتني بر دانش را در مناطق مختلف كشور نويد مي دهد.
معاون ستاد اجرايي فرمان امام (ع) كه به واسطه چهار دوره نمايندگي مردم مراغه و عجب شير در مجلس شوراي اسلامي نسبت به اهميت موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور به مركزيت مراغه و فعاليت هاي پژوهشي آن اشرافيت كامل دارد، نقش محوري در اجراي طرح جهش توليد در ديم زارها ايفا مي كند و مي گويد: امسال 207 هزار نفر از كشاورزان توانستند با آموزش دقيق فني و حمايت هاي صورت گرفته 2 ميليون و 500 هزار هكتار از اراضي ديم در 170 شهرستان را زير كشت ببرند.
"سيدمصطفي سيدهاشمي" سطح پوشش بيمه اي اراضي ديم در قالب اين طرح را در سال جاري 50 درصد اعلام و ابراز اميدواري كرد كه در سال آينده سطح پوشش بيمه اي اين اراضي نيز افزايش يابد.
نگاهي به موارد فني طرح جهش توليد در ديم زارها
در زمان حاضر متوسط توليد گندم ديم در كشور يكهزار و 100 كيلوگرم در هكتار است و اين ميزان در سال پنجم اجراي طرح جهش توليد به يكهزار و 450 كيلوگرم در هكتار افزايش مي يابد؛ همينطور در هدفگذاري و برآورد ميزان افزايش توليد در واحد سطح، حداقل ها در نظر گرفته شده است و امكان توليد گندم ديم به ميزان بيش از يكهزار و 450 كيلوگرم در هكتار نيز با اجراي طرح جهش توليد در ديم زارها وجود دارد.
در طرح "جهش توليد در ديم زارها" براي گندم و نخود فقط افزايش بهره وري در نظر گرفته شده است و با اجراي آن سطح زيركشت فعلي گندم به ميزان چهار ميليون و 10 هزار هكتار و نخود به ميزان 550 هزار هكتار افزايش نخواهد يافت.
همچنين سطح زير كشت فعلي جو 950 هزار هكتار است كه در پنجمين سال اجراي طرح از محل اراضي آيش كشور به ميزان 500 هزار هكتار افزايش مي يابد و متوسط توليد نيز از يكهزار و 100 كيلوگرم در هكتار در زمان حاضر به يكهزار و 450 افزايش خواهد يافت.
رئيس موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور بالا بودن سهم غلات در كشت ديم كشور را از عوامل فرسايش خاك و گسترش آفت ها اعلام و بيان مي كند: سهم فعلي كشت غلات در اراضي ديم كشور 70 درصد بوده و اين ميزان در سال پنجم اجراي طرح جهش توليد به 60 درصد كاهش مي يابد.
به گفته "عليزاده" كاهش سهم غلات در كشت ديم نيازمند زمان است زيرا از يك سو كشاورزان بر حسب عادت عمل مي كنند و به كشت جايگزين نياز دارند و از سوي ديگر كشت غلات به عنوان محصول استراتژيك در شرايط اقتصادي فعلي از اهميت خاص برخوردار است.
در مورد دانه هاي روغني هم افزايش سطح زيركشت و هم افزايش بهره وري در طرح جهش توليد در ديم زارها مورد توجه قرار گرفته است تا جايي كه كشت كلزا در اقليم گرم و گلرنگ در اقليم معتدل سرد با افزايش سطح روبرو خواهد شد و در سال پنجم اجراي طرح جهش توليد در ديم زارها به 950 هزار هكتار خواهد رسيد.
بخش ستادي موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور در مراغه و معاونت آن در كرمانشاه قرار دارد؛ اين موسسه داراي پنج ايستگاه اصلي در مناطق مختلف كشور است كه نماينده آن اقليم به شمار مي رود.
ايستگاه تحقيقاتي "مراغه" نماينده اقليم سرد، ايستگاه "قاملو" در كردستان نماينده اقليم بسيار سرد، ايستگاه "سرارود" در كرمانشاه به عنوان نماينده اقليم معتدل سرد، ايستگاه گچساران در كهكيلويه و بويراحمد نماينده اقليم گرمسيري و ايستگاه "شيروان" در خراسان شمالي نماينده اقليم معتدل سرد و خشك است.
منبع خبر:
بازار کار
   تاریخ: ۰۹:۴۹ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۲