دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

محدوديت آب و راندمان پايين بلاي جان كشاورزي كرمان/نخل فروشي آري يا خير؟
 
خبرگزاري فارس_كرمان؛ مهسا حقانيت: استان كرمان يكي از قطب هاي كشاورزي ايران است، محصولاتي مانند پسته و خرماي كرمان نه تنها در كشور بلكه در جهان حرف براي گفتن دارند، اما آن طور كه كارشناسان بخش خصوصي و دولتي مي گويند، محدوديت منابع آب، تلخي و شوري آب و راندمان پايين بلاي جان كشاورزي در استان كرمان شده است.

برگزاري سيزدهمين نمايشگاه بين المللي كشاورزي كرمان با حضور 80 شركت

سيزدهمين نمايشگاه بين المللي كشاورزي، ادوات، ماشين آلات، نهاده ها و سيستم هاي آبياري استان كرمان در حالي با حضور 80 شركت داخلي و نمايندگي هاي شركت هاي خارجي در سايت نمايشگاه جنوب شرق با وسعتي به متراژ 8 هزار مترمربع افتتاح شده است كه تا 28 آبان ماه جاري ميزبان متخصصان صنعت كشاورزي است.

آن طور كه اميرحسين سعيد مدير نمايشگاه هاي بين المللي جنوب شرق در كرمان مي گويد: سيزدهمين نمايشگاه بين المللي كشاورزي از نظر كيفيت و توان نمايشگاهي بالاتر و متفاوت تر از نمايشگاه هايي ست كه در گذشته برگزار شده است.

وي بيان داشت: در اين نمايشگاه حدود 16 كارگاه آموزشي با همكاري جهاد دانشگاهي، جهاد كشاورزي، نظام مهندسي و اتاق بازرگاني استان كرمان در حال برگزاري است تا بر اساس هدف شاهد انتقال تكنولوژي به مصرف كننده باشيم.

سعيد از حضور توليدكنندگان از 20 استان از جمله اصفهان، همدان، تبريز، مشهد و تهران در نمايشگاه كشاورزي كرمان خبر داد و ابراز كرد: شركت هايي از استان كرمان نيز در نمايشگاه مذكرو حضور دارند اما جا داشت شركت هاي بومي و استاني همكاري بيشتري با نمايشگاه داشته باشد و جاي خالي برخي از توليدكننگان مطرح بومي را داريم.

وي تصريح كرد: خوشحاليم كه توانستيم نمايشگاهي را برگزار كنيم كه بخشي از توانمندي كشاورزي استان كرمان را به نمايش بگذارد و اين نمايشگاه در سال هاي آينده حرف هاي زيادي براي گفتن در سطح كشور دارد.

نشست تخصصي و خبري با موضوع راهكارهاي افزايش بهره وري در كشاورزي سنتي با حضور رئيس نظام مهندسي كشاورزي، معاون جهاد كشاورزي، رئيس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني و رئيس پژوهشكده توليدات گياهي دانشگاه شهيد باهنر كرمان در نخستين روز از نمايشگاه كشاورزي كرمان برگزار شد.

محدوديت آب و راندمان پايين بلاي جان كشاورزي كرمان

رئيس نظام مهندسي كشاورزي استان كرمان در اين نشست اظهار داشت: يكي از بزرگترين معضلات در بخش كشاورزي در شرايط كنوني محدوديت منابع آب و راندمان پايين توليد است و اين در حالي ست كه با آب تلخ و شور و افزايش هزينه هاي توليد هم مواجه هستيم.

محسن كمال الديني با اشاره به اينكه بخش كشاورزي «بيمار» است، ادامه داد: بايد راهكاري براي خروج از اين وضعيت پيدا كنيم و اين در شرايطي ست كه در حال حاضر 15 هزار عضو در سازمان نظام مهندسي استان كرمان داريم كه بار علمي زيادي است و اين دانش آموختگان بايد به مزارع و باغات وارد شوند و نقش مهمي در افزايش بهره وري داشته باشند و اين مهم جزو دستور اصلي شوراي گفت و گوي بخش خصوصي و دولت قرار گرفته است.

وي با اشاره به اينكه سالانه 900 نفر به اعضاي سازمان نظام مهندسي كشاورزي افزوده مي شود خواستار تشكيل كميته استاني شد تا دانشكده هاي كشاوزي را موظف كنند تا دانشجو را با توجه به نياز استان جذب كنند.

لزوم انتقال آب به اراضي كشاورزي

رئيس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان كرمان هم در سخناني اظهار كرد: اگر بخواهيم از ديدگاه بخش خصوصي نگاه كنيم، بخش كشاورزي ما نيازمند طرح تحول و نه اصلاح و يا تغييرات جزئي است.

سيد محمدرضا ترابي موسوي ابراز داشت: كشاورزي را بايد به سمت مكانيزه ببريم و بهينه مصرف كنيم و با اين ميزان آبي كه مصرف مي كنيم بايد چند برابر توليد داشته باشيم، زيرا با شرايط فعلي سرمايه كشاورز، وقت و منابع ملي از بين مي رود.

وي اضافه كرد: پسته استان كرمان در كشور رتبه نخست را دارد و در دنيا نيز به همراه پسته آمريكا داراي رتبه هاي برتر است اما ميزان توليد پسته در برخي باغات استان به كمتر از 600 كيلو در هكتار كاهش پيدا كرده در حالي كه كشاورز نمونه ما تا 16 تن برداشت محصول در هكتار را دارد.

ترابي موسوي ابراز داشت: كشاورزان ما نياز به الگو دارند و وقتي طرحي را مطرح و اطلاع رساني مي كنيم، كشاورزان ما نيازمند اين هستند كه الگويي را در اين زمينه بيبنند و پيشنهاد مي دهيم شركت هاي تعاوني و هلدينگ طرح هايي را براي الگوبرداري اجرا كنند.

وي همچنين يكپارچه سازي كشاورزي را مورد تاكيد قرار داد و با اشاره به اينكه بخش كشاورزي بايد از جزيره اي عمل كردن بيرون بيايد و به سمت صادرات محور برود، افزود: بانك ها با تامين نقدينگي به كمك كشاورزان بيايند تا هم شاهد تحول نوين و زيرساختي براي جهش از كشاورزي سنتي به مدرن و از كشاورزي معاش محور به سمت صادرات محور باشيم.

ترابي با اشاره به اينكه تعدادي از باغات پسته و زمين هاي كشاورزي فاقد بهره وري مناسب هستند اما چاه هاي آنها آب خوبي دارند، بيان داشتدر مواردي حتي كشاورز با يك درخت در هكتار به كار خود ادامه مي دهد تا مالكيت را حفظ كند در حالي كه اين آب قابل انتقال به اراضي كشاورزي با بهره وري بالاست و كشاورز با فروش آب مي تواند درآمد كسب كند.

وي يادآور شد: براي توزيع عادلانه آب قانون داريم و به دولت اجازه انتقال آب از اراضي با تاييد وزارت نيرو داده شده اما وزارت نيرو تاكنون با هيچ موردي موافقت نكرده است در صورتي كه بعضي از چاه هاي كشاورزي به بخش صنعت داده شده است، پس چرا به بخش كشاورزي داده نشود.

نخل فروشي كارشناسي شده ضرري ندارد

اما در حالي كه طي روزهاي گذشته انتقال و فروش نخل در برخي از استان هاي نخلستان خيز به كشورهاي ديگر خبرساز شده است، رئيس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني استان كرمان تصريح كرد: تاكنون گزارشي از انتقال نخل ها از استان كرمان نداشته ايم و نمي توانيم انتقال نخل خرما به كشور ديگر را سبب نابودي نخلستان ها بدانيم، زيرا شايد درآمدزايي باشد و شايد هم نخيلات اضافه موجب تراكم شود كه كشاورز نخل ها را بيرون آورده و فروخته است.

ترابي موسوي تصريح كرد: اگر فروش نخل ها به ديگر كشورها موجب نابودي توليد و اشتغال منطقه شود بايد از آن جلوگيري كرد، اما قطعا اگر فروش نخل ها كارشناسي شده باشد به بازار لطمه نمي زند.

وي عنوان كرد: در مواردي حتي نگران پاجوش نخل هايي هستيم كه از كشورهاي ديگر مي آيد زيرا آفت را با خود مي آورد و واردات نخل براي باغات ما خطرناكتر از صادرات آن است.

بايد مراقب انتقال ژنتيكي نخل ها با خارج باشيم

رئيس پژوهشكده فناوري توليدات گياهي دانشگاه شهيد باهنر كرمان اظهار داشت: ارتباط بين بخش كشاورزي و دانشگاهيان وجود ندارد و اگر بتوانيم دانش را به حوزه اجرا بياوريم مي توانيم به اين خوشبين باشيم كه قدم به قدم مي رويم تا تحول داشته باشيم.

قاسم محمدي نژاد ادامه داد: در حالي بذر وارد استان كرمان مي شود كه ما جزو معدود استان هايي هستيم كه اقليم سرد و گرم را با هم داريم.

وي در مورد صادرات نخل ها به خارج از كشور تصريح كرد: اگر نخلي كه صادر مي شود، ثبت ژنتيك نشده باشد ما با مشكل مواجه مي شويم همان طور كه يك نوع يونجه كرمان را به تركيه بردند و حالا تركيه صاحب آن شده است و بايد حق مالكيت به تركيه بدهيم.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: حتي اگر تراكم نخلستان هم بالاست بايد  مديريت نخسلتان بهتر شود و حتما بررسي كنيم در زمان صادرات نخل ها از نظر ژنتيكي خطري وجود دارد يا خير.

كشاورزي هراسي ايجاد كرده اند

در عين حال معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان اظهار داشت: به بهره وري كشاورزي توجه نشده است و طي 40 سال گذشته منابعي كه مصروف كرده ايم با منافع ما همخواني ندارد.

محمدرضا پورخاتون ابراز داشت: 6 ميليارد دلار در كشاورزي شمال استان كرمان درآمد داشته ايم و كشاورزي 26 درصد از ارزش ناخالص استان را داراست و بيش از 30 درصد اشتغال كرمان به كشاورزي اختصاص دارد.

وي با اشاره به اينكه توليد بايد به جا باشد، ابراز داشت: بايد تحول در بخش كشاورزي داشته باشم تا شاهد بهره وري در اين بخش باشيم و اين در حالي ست كه صنعت و معدن را چماق كرده اند بر سر كشاورزي و كشاورزي هراسي در اقتصاد استان ايجاد كرده اند و رغبت براي سرمايه گذاري در كشاورزي اتفاق نمي افتد.

يارانه كشاورزي منوط به استفاده از خدمات كارشناسي شود

پورخاتون بر تاكيد بر اينكه كشاورزي ما بيمار است، عنوان كرد: بايد كشاورزان را با دانش، تكنولوژي، الگوي كشت و سيستم هاي آبياري نوين ترغيب كنيم تا ارزش آب را بدانند و تغيير ارقام را در دستور كار قرار دهند و حداكثر توليد را در دستور كار داشته باشند.

وي از بهره وري به عنوان چالش اساسي در حوزه كشاورزي استان كرمان نام برد و تصريح كرد: بايد يارانه هاي بخش كشاورزي بايد منوط به استفاده از خدمات كارشناسان فني باشد.

انتهاي پيام/80019/ب
منبع خبر:
خبرگزاري فارس
   تاریخ: ۱۱:۱۱ - ۲۶/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۴۵