دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

معادن بلاي جان «نمين»/ بزرگترين معدن عقيق جهان توسعه ساز نبود
 
خبرگزاري مهر &– گروه استان ها &– سولماز پورنعمت: وجود معادن متعدد در شهرستان نمين در استان اردبيل، مردم و فعالان زيست محيطي را با چالش مواجه كرده است. در بعضي از معادن ثبت شده كوه هايي را مشاهده مي كنيم كه از لحاظ تاريخي و فرهنگي براي مردم منطقه داراي اهميت هستندو از جمله اين كوه ها مي توان (...)

خبرگزاري مهر &– گروه استان ها &– سولماز پورنعمت: وجود معادن متعدد در شهرستان نمين در استان اردبيل، مردم و فعالان زيست محيطي را با چالش مواجه كرده است. در بعضي از معادن ثبت شده كوه هايي را مشاهده مي كنيم كه از لحاظ تاريخي و فرهنگي براي مردم منطقه داراي اهميت هستندو از جمله اين كوه ها مي توان به كوه «آق داغ» واقع در روستاي «سيف آباد» و كوه «قرخلر» در منطقه «پيله چايي» و كوه هاي عنبران اشاره كرد كه طي مدت اخير فعاليت هاي معدن كاوي براي اين عرصه ها چالش ايجاد كرده است.

عرصه هاي طبيعي، پوشش گياهي و كوه ها گاهي در تيررس سوء استفاده فرصت طلبان قرار مي گيرد و مردم شهرستان نمين مي گويند فعاليت هاي معدن كاوي عرصه هاي طبيعي را دچار مشكل كرده است. مردم اعتقاد دارند فعاليت هاي معدني تاثيري در حل مشكل بيكاري مردم روستاهاي مجاور معادن نداشته و توسعه اي هم در منطقه خلق نكرده است اما آلودگي هاي معدن كاوي را نصيب مردم همجوار با اين معادن كرده است.

لزوم شناسايي معادن دور از روستاها

يكي از اهالي روستاي «گرده» اظهار كرد: كوه آق داغ و دامنه اطراف آن مراتع و چراگاه روستاهاي اطراف است كه با داشتن گونه هاي جانوري و گياهي كم نظير خود باعث تطهير هواي روستاهاي همجوار مي شود در حالي كه سودجويان با ماشين هاي سنگين بلدوزر، لودر و كاميون چون موريانه برجان اين كوه زيبا و منفرد افتاده اند.

سرخان قانع بيان كرد: نابودي مراتع غني به تبع آن گياهان دارويي و تخريب محل تفرجگاه روستايي كه حاصلي جز چاله هاي عظيم، عميق و خطرآفرين توأم با گرد و غبار سليس و سمي براي انسان و دام در منطقه باقي نخواهد گذاشت.

يكي از اهالي روستاي پيله رود در گفت وگو با خبرنگار مهر بيان كرد: كوه «قرخلر» بلندترين كوه منطقه و يكي از ثروت هاي طبيعي منطقه «پيله چايي» شهرستان نمين است و مردم منطقه از لحاظ طبيعي، تاريخي و مذهبي دل بستگي به اين كوه دارند «مردم براي اداي نذورات خود و حتي برگزاري مراسم نماز باران در بالاي اين قله گرد هم مي آيند».

وي به تخريب كوه «قرخلر» اشاره و افزود: متأسفانه موقع اعطاي مجوز استخراج به هيچ وجه به مخالفت هاي مردم اهميت داده نمي شود و اهالي از زخمي كردن اين كوه ناراحت هستند.

طبق تحقيقات محمد عليزاده سولا «دكتراي باستان شناسي» آثار مشاهده شده در كوه «قرخلر» مربوط به دوره تاريخي و اسلام مي باشد روي سطح محوطه آثار سازه هاي معماري سنگي به شكل ديوار باقي مانده است و بقاياي تعدادي گور نيز در دامنه سطح قابل شناسايي است.

معادن بلاي جان «نمين»/ بزرگترين معدن عقيق جهان توسعه ساز نبود

شهرام قليزاده در ارتباط با معادن اطراف روستاي «جيد» بيان كرد: معادن ضمن تخريب جاده هاي روستاها، به علت وجود گرد و غبار موجب تخريب پوشش گياهي از جمله گياهان دارويي و با ارزش منطقه و بسته شدن روزنه تنفسي گياهان مي شوند.

وي از بين رفتن پوشش گياهي و كمبود علوفه مناسب براي چرا دام ها را صدمات جدي به دامداران روستايي دانست و گفت: مسئولان براي جلوگيري از مهاجرت روستاييان، به محيط زندگي و معيشت روستاييان توجه كنند و شرايط زندگي را براي روستاييان سخت نكند.

معدن عقيق، ثروتي براي بوميان خلق نكرد

رئيس صنعت، معدن و تجارت شهرستان نمين از فعال بودن 34 معدن در شهرستان نمين و بخش عنبران و وجود بزرگترين معدن عقيق جهان در اين منطقه خبر داد و افزود: اين مزايا مطمئناً بايد نشانه هايي از رشد و توسعه و ريشه كني فقر و بيكاري براي منطقه داشته باشد ولي به نظر مي رسد اينگونه نيست.

به گفته وي سو استفاده معدن كاران و عدم ارائه خدمات به روستاهاي تابعه و بخش عنبران نه اينكه براي آنها نان و آب نشده بلكه باعث سلب آرامش، از بين رفتن مراتع و مخاطرات زيست محيطي شده است.

نظارت بر معادن بر عهده سازمان صمت است

رئيس ميراث فرهنگي شهرستان نمين در گفت وگو با خبرنگار مهر، بيان كرد: در شرايطي كه اداره صنعت، معدن و تجارت از اداره ميراث فرهنگي بلامانع بودن برداشت معادن را استعلام كند، كارشناسان ميراث فرهنگي شرايط را بررسي كرده و اجازه برداشت مي دهند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در ارتباط با نظارت حين برداشت بيان كرد: متولي معادن اداره صنعت و معدن است و اداره ميراث فرهنگي و گردشگري محدوده برداشت را تعيين مي كند و نظارت حين برداشت برعهده صنعت، معدن و تجارت است.

وي در ادامه بيان كرد: در قرارداد قيد مي شود در شرايطي كه به مورد مشكوكي برخورد شد متولي امر يا استخراج كننده مورد را به اداره ميراث فرهنگي گزارش دهد.

معادن بلاي جان «نمين»/ بزرگترين معدن عقيق جهان توسعه ساز نبود

در صورت مشاهده آلودگي و تخريب محيط زيست برخورد خواهيم كرد

مديركل حفاظت محيط زيست استان اردبيل در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: طبق قانون جديد اعطاي مجوز معادن، اداره محيط زيست استان اردبيل تنها در اعطاي مجوز استخراج مناطق «آق داغ خلخال»، «نئور»، «انزان»، «مغان»، «سبلان» و «غاريخكان» اظهار نظر مي كند.

وي با اشاره به اينكه اداره محيط زيست در مابقي مناطق به آلودگي هاي ناشي از معادن نظارت مي كند تصريح كرد: با وجود اينكه اداره كل محيط زيست استان اردبيل در اعطاي مجوز معادن شهرستان نمين دخيل نيست اما به دليل اعتراض مردم در ارتباط با آلودگي زيست محيطي معادن بخش عنبران، بازديدي انجام داديم.

سعيد شهند ادامه داد: طبق استانداردها آلودگي هاي معادن شهر عنبران را اندازه گرفتيم كه هم اكنون سه معدن، محفظه جلوگيري از گرد و غبار تعبيه كرده و 2 مورد از معادن جهت جلوگيري از گردوغبار دوش آب نصب كردند.

وي در ادامه افزود: در مقابل تخريب محيط زيست و آلودگي هوا با هيچكس معامله نداريم و در صورت مشاهده طبق قانون برخورد خواهيم كرد.

معادن بلاي جان «نمين»/ بزرگترين معدن عقيق جهان توسعه ساز نبود

بازسازي معادن به عهده بهره برداران است

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان نمين در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: در ارتباط با معادن بعد از استعلام اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نمين طبق قانون بررسي هاي لازم را انجام داده و مرتع يا زراعي بودن زمين را مشخص و اعلام مي كنيم.

وي ادامه داد: يكي از وظايف ما در حوزه معادن مشخص كردن محدوده كار است و زمين را به يك باره در اختيار معدن كار قرار نداده و بخش به بخش اجازه برداشت مي دهيم.

وي به نظارت در هنگام برداشت اشاره كرد و گفت: اداره منابع طبيعي در نحوه برداشت هيچ گونه نظارتي ندارد و نظارت به عهده اداره صنعت، معدن و تجارت است ما فقط محدوده را تعيين مي كنيم و اجازه نمي دهيم از محدوده خارج شده يا تخريب كنند.

اسد صادقپور با اشاره به بازسازي و احيا معدن بعد از پايان برداشت اظهار كرد: طبق قرارداد، بازسازي و احيا معدن بعد از پايان برداشت به عهده خود بهره بردار است.

وي بيان كرد: بعضي مواقع به دليل عدم نظارت و عدم رعايت معدن كار سخره هايي ايجاد مي شود كه امكان بازسازي وجود ندارد برداشت بايد به صورت پلكاني انجام شود تا بتوان عمليات بازسازي را انجام داد.

معادن بلاي جان «نمين»/ بزرگترين معدن عقيق جهان توسعه ساز نبود

اين مسئول در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد اينكه آيا تاكنون در شهرستان نمين بازسازي انجام شده است گفت: در منطقه آبي بيگلو روستاي «يونجالو» بازسازي انجام شده است كه بذر رايگان در اختيار بهره بردار قرار داديم تا عمليات بازسازي را انجام دهند.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان نمين خاطرنشان كرد: اداره منابع طبيعي شهرستان نمين براي حمايت از بهره برداران و جلوگيري از تخريب محيط زيست درخت و بذر رايگان در اختيار معدن كاران قرار مي دهد تا عمليات بازسازي را انجام دهند.

معادن را به حال خود رها نكرديم

رئيس صنعت، معدن و تجارت شهرستان نمين با اشاره به اينكه در قانون موانعي براي اعطاي مجوز معادن وجود ندارد گفت: اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نمين در شرايط تأييد ارگان هاي مربوطه مجوز برداشت را صادر مي كند.

وي به برداشت در چارچوب قانون اشاره و خاطرنشان كرد: ميزان برداشت از معادن تعيين مي شود در طول مدت برداشت به صورت مداوم نظارت داريم در صورت برداشت بي رويه، عدم رعايت قانون و آزار و اذيت مردم برخوردهاي قانوني صورت مي گيرد.

دشتي در ارتباط با فاصله معادن از مناطق مسكوني اظهار كرد: فاصله معادن بستگي به نوع مواد استخراجي دارد بعضي از معادن نياز به انفجار دارند بايد دور از مناطق مسكوني شناسايي شوند.

درست است استخراج مواد معدني نياز كشور است اما نبايد به بهانه استخراج معادن و اشتغال، منابع شهرستان نمين نابود شود بلكه ضمن نظارت و جلوگيري از برداشت بي رويه توسعه شهرستان نيز بايد مد نظر قرار گيرد و براي برطرف كردن نياز زود گذر نبايد به آثار باستاني و فرهنگي صدمه وارد شود.

همچنين معادن دور از روستاها شناسايي شوند چرا كه با استخراج معادن نزديك روستاها موجب مخدوش شدن چهره روستا، از بين رفتن مراتع، بروز مشكلات زيست محيطي و تخريب مناظر طبيعي شده كه خسارات جبران ناپذيري بر زيست بوم تحميل خواهد كرد و نهايتاً در سايه بي توجهي مسئولان مهاجرت اجباري روستاييان را شاهد خواهيم بود.

منبع: مهر
منبع خبر:
خوز ۲۴
   تاریخ: ۲۲:۲۹ - ۰۵/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۳۰